3 na 10 firm obszaru transportu i logistyki będzie powiększać zespoły, a blisko połowa nie chce zmieniać poziomu zatrudnienia
29% pracodawców z branży transportu i logistyki chce w pierwszych miesiącach 2023 roku zatrudniać nowych pracowników. Zmniejszenie liczby etatów przewiduje jedna czwarta (24%) organizacji, natomiast niemal połowa firm (47%) chce pozostawić liczbę pracowników na niezmienionym poziomie. To dobra wiadomość dla osób planujących zmianę pracodawcy ponieważ oznacza, że będą mogły liczyć na ciekawe oferty pracy. Obszar ten jest jednym z nielicznych sektorów rynku, który w pierwszym kwartale tego roku deklaruje pozytywną prognozę rekrutacyjną na poziomie +3%. Takie dane płyną z najnowszego raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”, w ramach którego firmy zdradzają swoje plany zatrudnienia na czas od stycznia do końca marca.
Raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” pokazuje, że w pierwszych miesiącach 2023 roku kandydaci poszukujący pracy w branży transportu i logistyki będą mogli liczyć na nowe oferty pracy. Plany rekrutacyjne pracodawców są bowiem optymistyczne – prognoza netto zatrudnienia dla tej branży, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr wynosi +3%. W praktyce oznacza to, że firmy nadal będą rekrutować i powiększać swoje zespoły. W ujęciu kwartalnym wskaźnik ten wzrósł o 3 punkty procentowe, ale w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku spadł o 7 punktów procentowych.
Polska jest atrakcyjnym miejscem dla inwestorów branży logistyki i transportu, z roku na rok widać coraz większe zainteresowanie naszym rynkiem, a co za tym idzie, lokowaniem wielu biznesów. W 2022 roku zauważalnym był napływ inwestycji z Azji. Atutem naszego kraju jest dostępność kandydatów, a także bliskość rynków zachodnich. Obszarem najbardziej konkurencyjnym na rynku pracy tej branży jest południowo-zachodnia część Polski – mówi Anna Litwińska, dyrektor linii biznesowej w Manpower. – Branża transportu i logistyki odnotowuje wzrosty, wciąż będzie prężnie rozwijać się w naszym kraju. Informacje płynące z rynku mówią o tym, że pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, ponad połowa przedstawicieli tego sektora spodziewa się wzrostu obrotów – dodaje ekspertka
Według danych Job Market Insights, w czwartym kwartale 2022 roku w polskiej sieci ukazało się niemal 59 tysięcy ogłoszeń pracy kierowanych do kandydatów transportu i logistyki. Miesiącem, który obfitował w najwięcej ofert był październik z liczbą ponad 28 500. Najwięcej pracowników poszukiwały firmy z okolic Warszawy, Wrocławia, Krakowa i Gdańska. W zeszłym roku pracodawcy obszaru transportu i logistyki najczęściej poszukiwali kandydatów na stanowiska magazyniera, operatora wózka widłowego, kierowcy kategorii C+E, pracownika magazynowego, specjalisty ds. zakupów oraz magazyniera-operatora wózka widłowego. – W najbliższym kwartale będą to wciąż najbardziej poszukiwani pracownicy w tej branży. To obszar rynku pracy, na którym panuje bardzo duża konkurencyjność. Aktualnie mamy do czynienia z wysokim zapotrzebowaniem na pracowników z uprawnieniami na wózki widłowe, wiele firm coraz chętniej udostępnia te stanowiska kobietom, a także otwiera się na osoby bez doświadczenia, decydując się na finansowanie takiego szkolenia pracownikom – dodaje ekspertka Manpower.
Plany pracodawców na czas od stycznia do końca marca dla obszaru logistyki i transportu w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) są bardziej optymistyczne, niż prognozy odnoszące się do polskiego rynku pracy. Prognoza netto zatrudnienia w tym sektorze dla regionu EMEA na I kwartał 2023 roku wynosi bowiem +19%. 38% firm tej branży planuje zatrudnić nowych pracowników, tyle samo organizacji (38%) chce pozostawić zatrudnienie na niezmienionym poziomie. Konieczność redukcji etatów deklaruje 20% pracodawców.