Prognozy dla rynku motoryzacyjnego w 2022 r. [RAPORT]
Zdaniem zespołu ekonomistów z Goldman Sachs, 2022 rok na rynku motoryzacyjnym upłynie pod znakiem nadrabiania zaległości produkcyjnych. Eksperci GS są nastawieni konstruktywnie i zakładają, że producenci samochodów będą w stanie utrzymać dyscyplinę cenową dzięki ścisłemu zarządzaniu zapasami, zgodnie z polityką przyjętą w czasie pandemii COVID-19.
Analitycy GS spodziewają się również, że popularyzacja pojazdów elektrycznych (EV) pozostanie jednym z głównych trendów tego roku. W tym kontekście GS zakłada, że istotnym wyzwaniem dla producentów samochodów będzie przeciwdziałanie tzw. „zielonej inflacji”, co musi oznaczać wyjście poza innowacje jedynie w zakresie baterii, a podejmowane działania powinny objąć także wzrost wydajności pojazdów czy recykling baterii.
Ekonomiści GS ,biorąc pod uwagę perspektywy nadrabiania opóźnień produkcyjnych w 2022 r., prognozują, że globalna produkcja samochodów w 2022 r. wzrośnie o 12,1% r/r do 85 mln sztuk. Byłoby to znacznie powyżej prognozy GS dot. sprzedaży, która jest na poziomie 82,5 mln sztuk (+4,6% r/r). W podziale na główne rynki, GS spodziewa się, że w USA, Europie Zachodniej, Japonii i Indiach będzie można zaobserwować dwucyfrowy (procentowo) wzrost produkcji, co odzwierciedli dążenie producentów do normalizacji zapasów.
GS spodziewa się wysokiego wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych w 2022 roku i prognozuje globalną sprzedaż na poziomie 6,9 mln. Obniżenie cen akumulatorów ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia rentowności w biznesie EV, ponieważ stanowią one największą pozycję kosztową (jest to 30-40% kosztów pojazdów elektrycznych).
Nietrudno sobie wyobrazić dalszy wzrost wykorzystania półprzewodników w miarę przechodzenia na pojazdy elektryczne. Zdaniem ekspertów odbudowa łańcucha dostaw jest długoterminowym problemem strukturalnym, który należy rozwiązać, aby zapewnić stabilną produkcję w przemyśle samochodowym, i powinien być raczej przedmiotem dyskusji.
Wielu producentów samochodów wygenerowało w ubiegłym roku wyższe niż oczekiwano zyski pomimo niższej produkcji. Rok 2022 będzie kolejnym rokiem wzrostu zarobku producentów samochodów.
W przypadku Europy GS spodziewa się silniejszego odbicia niż średnia światowa, biorąc pod uwagę niską bazę w 2021 r., kiedy produkcja była mocno ograniczana przez niedobory półprzewodników, szczególnie w drugiej połowie roku. Prognozują, że produkcja lekkich samochodów wzrośnie o 18,5% w 2022 r. do 18,6 mln sztuk i 9,9% w 2023 r. do 20,4 mln sztuk.
Goldman Sachs szacuje również, że globalna sprzedaż elektryków w 2021 roku wyniosła 4,4 mln, co stanowi 6% całej sprzedaży pojazdów. Sprzedaż tych pojazdów była mniej więcej dwukrotnie wyższa niż w 2020 r., przy czym trzeba zauważyć, że Chiny odnotowały silny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych. Analitycy spodziewają się, że wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych pozostanie silny w 2022 roku i osiągnie wielkość globalnej sprzedaży na poziomie 6,9 mln pojazdów. Wzrost zainteresowania na chińskim rynku pojazdami elektrycznymi będzie jednak stanowić większość tego całkowitego wzrostu, który przewidują eksperci z GS.
Pełna prognoza dla rynku motoryzacyjnego znajduje się w raporcie pt. Global Automobiles, 2022 outlook: Focus on catch-up production and green inflation, który niebawem będzie dostępny.