Polscy przedsiębiorcy nie wykorzystują w pełni potencjału Przemysłu 4.0 – wyniki raportu APA Group
Zgodnie z raportem Stan Przemysłu 4.0 w Polsce, polski przemysł doświadcza wzrostu w obszarze transformacji cyfrowej i automatyzacji, ale nadal wymaga intensywnych działań i inwestycji, aby sprostać wyzwaniom nowej ery przemysłowej.
Przed Państwem raport, w którym przyglądamy się temu, jak wygląda implementacja czwartej rewolucji przemysłowej w Polsce, z jakimi wyzwaniami borykają się firmy produkcyjne w kraju oraz które z technologii Przemysłu 4.0 rodzime organizacje darzą największym zainteresowaniem. Ważnym sygnałem jest, że tylko 5% przedsiębiorstw deklaruje całkowite oparcie swojego funkcjonowania o narzędzia oraz idee Przemysłu 4.0 – opowiada dr inż. Artur Pollak, prezes zarządu APA Group
Celem badania było określenie, na jakim etapie transformacji cyfrowej znajduje się branża przemysłowa w kraju oraz czy z perspektywy rozwoju technologicznego jesteśmy konkurencyjnym rynkiem zdolnym przyciągać zagranicznych partnerów i atrakcyjne inwestycje.
W badaniu wzięli udział decydenci z szerokiego przekroju polskiej branży przemysłowej:
Raport wskazuje obszary, w jakich Przemysł 4.0 pozwala odnosić korzyści firmom, które go wdrożyły. Omawia również fakty i mity związane z czwartą rewolucją przemysłową. Posiada też część praktycznych informacji, która jest przygotowana zgodnie z wnioskami wynikającymi z badania i konkretnymi potrzebami rynku:
- Wdrożenie Przemysłu 4.0 w firmie – jak zacząć?
- Jak zrobić to dobrze – przemyślany plan to podstawa
- Potencjalne wyzwania i jak je rozwiązać
- Przykłady case studies z rynku polskiego
- Polecana literatura i materiały edukacyjne
By nie przegapić pociągu zmian, na danym poziomie zawansowania technologicznego konkretne przedsiębiorstwo winno wyznaczyć obszar (-y), w które może ono wpuścić powiew rewolucji przemysłowej. Powiew, który wywoła ewolucję przedsiębiorstwa krok po kroku, z zachowaniem zdrowego rozsądku m.in. w obszarze kondycji finansowej, zdolności do udźwignięcia nowoczesnej linii automatycznej ze stanowiskami robotycznymi lub półautomatycznej z cobotami, aż po aktualną kadrę -komentuje wyniki badania dr Mariusz Citkowski z Instytutu Zarządzania Uniwersytetu w Białymstoku
Wśród wniosków z badania, można wymienić 5 kluczowych spostrzeżeń:
- Pomimo dużej popularności pojęcia Przemysł 4.0, ponad 1/3 respondentów przyznaje, że kojarzy tę koncepcję, ale nie wie, na czym ona polega w praktyce. 34% respondentów przyznaje, że nie pogłębia swoich kompetencji w obszarze Przemysłu 4.0.
- Zdecydowana większość (83%) respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że wdrożenie Przemysłu 4.0 pozwala podnieść konkurencyjność firmy w branży. Co czwarty badany uważa także, że transformacja cyfrowa to element konieczny do rozwoju i przetrwania na rynku.
- 54% ankietowanych przyznaje, że ich firmy rozumieją korzyści płynące z Industry 4.0, ale nie wiedzą, od czego zacząć wprowadzanie zmian i jakie technologie wybrać do implementacji.
- Respondenci deklarują, że w ciągu najbliższych dwóch lat ich organizacje planują wydać 21-30% całościowego budżetu na innowacje na inwestycje w obszarze Przemysłu 4.0. To średnio o 10% więcej, niż zainwestowały w te same działania w 2021 roku.
- Wśród technologii 4.0, jakie zdaniem ankietowanych mogą przynieść najwięcej korzyści w ich przedsiębiorstwach wymieniane są automatyzacja, Big Data i analityka z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz przetwarzanie w chmurze. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się zastosowanie dronów i cobotów.