Husaria XXI wieku na koniach… mechanicznych. Pierwszy polski supersamochód będzie dumą kraju

|

Do tej pory na hasło „polska motoryzacja” przed oczami stawały nam polonez, maluch lub opustoszałe fabryki FSO. To już przeszłość. Spółka Arrinera Automotive zaprojektowała i stworzyła pierwszy polski supersamochód. Arrinera hussarya może śmiało konkurować z największymi gigantami światowej motoryzacji.

„Jest to pierwszy tego typu projekt opracowywany w Polsce – mówi prezes Arrinera Automotive i główny pomysłodawca Łukasz Tomkiewicz. – Od początku jest to polski projekt, zbudowany w całości w Polsce przez polskich inżynierów, chociaż korzystaliśmy także z pomocy inżynierów z Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Czasy się zmieniają. Techniki, programy są bardziej dostępne, łatwiej też o specjalistów. Jeśli dysponuje się odpowiednim kapitałem i ma dobre pomysły, to da się zarazić swoją pasją i zaprosić do współpracy właściwych ludzi. A wtedy można zrealizować zamierzony cel” – dodaje Tomkiewicz

Efekt prac, które zaczęły się już w roku 2007, jest piorunujący. Pod maską limitowanej wersji arrinera hussarya 33 zagości silnik V8 o pojemności 7,2 l koncernu GM. Moc 733 KM i 880 Nm momentu obrotowego mówią same za siebie. Auto do setki przyśpiesza w 3,2 s.

arrinera1_PP_25

Innowacyjne bezpieczeństwo
To jednak tylko preludium. Arrinera hussarya może się pochwalić czymś więcej niż tylko osiągami. Zaawansowana, aktywna aerodynamika, która została zaprojektowana wspólnie z Politechniką Warszawską pod kierownictwem znakomitego polskiego naukowca Janusza Piechny, gwarantuje, że auto będzie się zachowywało idealnie nawet przy bardzo wysokich prędkościach.

Arrinera hussarya może się pochwalić innowacyjnym rozwiązaniem, jest bowiem pierwszym samochodem na świecie, którego konstrukcja zawiera elementy grafenu. To płaska struktura złożona z atomów węgla mająca jednoatomową grubość, a kształtem przypominająca plaster miodu. Pokrycie nią karoserii samochodu znacznie poprawia wytrzymałość. „To pierwszy supersamochód na świecie, który ma specjalne strefy pochłaniania energii zderzenia za pomocą zaawansowanych struktur z plastra miodu, kevlaru, włókna węglowego” – tłumaczy Tomkiewicz.

Te rozwiązania techniczne plasują arrinerę hussaryę w kategorii hipersamochodów, których cena zaczyna się od miliona euro.

Nie tylko dla bogaczy
Na polskie superauto nie będzie trzeba wydać miliona euro. Najbogatsza, limitowana wersja ma kosztować 200 tys. euro (około 820 tys. zł). Za 160 tys. euro będzie można nabyć wersję podstawową. „Od samego początku staraliśmy się projektować pod kątem produkcji małoseryjnej. Dzięki temu na początku 2016 r. 33 szczęśliwców będzie mogło nabyć limitowaną edycję” – mówi Tomkiewicz. Dlaczego szczęśliwców? Otóż zainteresowanie jest bardzo duże. Chęć zakupu tego auta zgłosiło już ponad 220 osób, w tym 35 z Polski. Jest więc spora szansa, że arrinera hussarya zagości na polskich ulicach.

Na tor i… do lasu
Za wzornictwo auta odpowiada Pavlo Burkatskyy. Arrinera hussarya ma niemal 4,5 m długości, 2,07 m szerokości i tylko 1,2 m wysokości. Można się nim cieszyć nie tylko na torze czy autostradzie, lecz także na zwykłych drogach, co z pewnością ucieszy polskich nabywców. W procesie projektowania uwzględniono to, aby przyszły kierowca bez problemu mógł podjechać na krawężnik czy pokonać progi zwalniające. Auto idealnie nadaje się więc do jazdy po mieście, ale da się nim także pojechać w tereny, które teoretycznie są niedostępne dla supersamochodów, na przykład do lasu.

Osiągi arrinery w wersji 33
Silnik V8 poj. 7,2 l
733 KM
880 Nm
0–100km/h – 3,2 s
100–200 km/h – 8,9 s
0–200–0 km/h – 14,3 s
Hamowanie z 200 km/h – 133 m
Prędkość maksymalna – 360 km/h (ograniczona komputerowo do 340 km/h)

Piękne kształty, husarski charakter
Wizualnie samochód miał podkreślać zalety aerodynamiczne. Został stworzony dla kierowcy pragnącego poczuć wyjątkowość świeżych linii. Hussarya wyróżnia się niebanalną stylistyką, proporcje auta są wyjątkowo wyważone, a linie – bardzo mocno naciągnięte, lekkie, lotne.

„Jeśli spojrzymy na błotniki, zauważymy biodra czy muskularne uda – opowiada Burkatskyy. – Sylwetkę auta można porównać do zwierzęcia, na przykład do geparda w biegu, jednak ma ono w sobie także odrobinę człowieczeństwa. Przewężona talia, poszerzone błotniki mają się kojarzyć z posturą człowieka”.

Samochód, niczym niezwyciężoną przez 125 lat polską husarię, charakteryzuje zwinność, moc i szybkość oraz elegancja. Hussarya została stworzona i zaprojektowana nie tylko po to, by dawać prędkość, lecz także nieść radość i emocje.

Produkcja w Polsce
Oficjalną światową premierę zaplanowano na jesień 2015 r. „Chcemy zadebiutować na dużym międzynarodowym salonie samochodowym. Być może będzie to przyszłoroczna wystawa we Frankfurcie” – uważa Tomkiewicz. 33 auta z serii limitowanej prawdopodobnie sprzedadzą się jeszcze przed pierwszym pokazem. Przynajmniej dwa mają trafić na polski rynek. Co dalej?

Producent zakłada uruchomienie produkcji małych serii. Być może, bo pozwala na to zaprojektowana przez Lee Noble’a rama auta, oferta zostanie wzbogacona o wersję roadster. „Pierwsze plany zakładały produkcję mniej więcej 100 aut rocznie” – zdradza Tomkiewicz.

Rodzima produkcja luksusu
Model będzie produkowany przez SILS Centre Gliwice, a montaż rozpocznie się w roku 2015. Dopracowania wymaga jedynie wnętrze arrinery. To zadanie powierzono firmie LUC&ANDRE, założonej przez polskich designerów, którzy światową sławę zdobyli m.in. dzięki swoim meblom inspirowanym legendarnymi samochodami AC cobra 427 czy porsche 911.

„Za cel działań obraliśmy sobie wnętrze najwyższej próby, które wyróżni arrinerę na tle konkurencji i przede wszystkim sprosta oczekiwaniom wymagającej grupy docelowej. Styl i jakość, którą inni producenci pokazują jedynie w samochodach typu concept car, przeniesiemy do produktu dostępnego dla klientów. Jesteśmy absolutnie przekonani, że supersamochód arrinera hussarya odniesie globalny sukces” – zapewniają projektanci.

Czy wiesz, że…
Standardowe wyposażenie:
radioodtwarzacz CD/MP3 z czterema głośnikami oraz zestawem głośnomówiącym Bluetooth,
elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne,
elektrycznie sterowane szyby,
sportowe fotele,
obszywana skórą deska rozdzielcza,
światła do jazdy dziennej, mijania oraz drogowe wykonane w technologii LED,
trzyramienna sportowa kierownica,
klimatyzacja manualna,
kamera cofania,
czujniki parkowania,
skórzana tapicerka,
złącze AUX.
Opcjonalnie pakiety wyposażenia:
termowizja – kamera termowizyjna oraz podnoszony ekran LCD,
carbon wnętrze – elementy wykonane z włókna węglowego z widocznymi włóknami (konsola środkowa, progi wewnętrzne, rączki w drzwiach, obudowa cyferblatów, kierownica, tylne oparcie foteli),
carbon – elementy wykonane z włókna węglowego z widocznymi włóknami (lusterka, tylny dyfuzor, osłona silnika),
carbon premium – elementy wykonane z włókna węglowego z widocznymi włóknami (pakiet standard plus kompletna karoseria wykonana z włókna węglowego).
carbon mat – wszystkie elementy wykonane z matowego włókna węglowego,
car audio premium – system 6 głośników wraz ze wzmacniaczem, DVD z nawigacją,
LED – podświetlenie wnętrza kabiny pasażerskiej oraz drzwi za pomocą technologii LED,
hamulce – powiększone tarcze hamulcowe i zaciski firmy AP Racing lub Brembo,
power – silnik wzmocniony do 700 KM, powiększone tarcze hamulcowe i zaciski,
tor – czteropunktowe pasy, utwardzone zawieszenie, obniżony profil opon, fotele kubełkowe wykonane z włókna węglowego.
exclusive – indywidualny kolor nadwozia, detale wnętrza, przeszycia na skórze, elementy z włókna węglowego w jednym z pięciu dostępnych wzorów pokrywane odcieniem podobnym do koloru karoserii.
Wróć na stronę główną