Części z tworzywa sztucznego w coraz większym stopniu odpowiadają za bezpieczeństwo podczas jazdy
Dostarczone przez firmę Knauf Industries formowane wtryskowo elementy z tworzywa ABS przeszły kontrolę jakości w fabryce BMW bez zastrzeżeń. Powstające obecnie w zakładzie produkcyjnym w Nowej Wsi Wrocławskiej części będą stosowane we wszystkich trzech wersjach nadwozia BMW 8.
Test jakości zdany na piątkę
Każdy, nawet najmniejszy element konstrukcji nadwozia ma wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, dlatego przed oddaniem do seryjnej produkcji części samochodowe muszą najpierw przejść pozytywnie tzw. cubing, czyli oficjalną próbę montażową. Przeprowadza się ją w laboratorium na specjalnie przygotowanym, aluminiowym modelu samochodu.
– Podczas testu sprawdza się dwa aspekty: sposób mocowania komponentów, a także aspekty wizualne. Brane jest pod uwagę głównie to, czy części są odpowiednio spasowane i czy pomiędzy nimi nie występują żadne szczeliny. Wszystkie komponenty są precyzyjnie mierzone. Proces pomiaru jest następnie powtarzany, tym razem elementy zamocowane są na trójwymiarowym, aluminiowym modelu auta. Dostarczone przez nas formowane wtryskowo próbki przeszły pomyślnie testy cubingu na trzech wersjach nadwozia i zostały przyjęte przez przedstawicieli BMW bez żadnych poprawek – opowiada Michał Matuszewski, dyrektor jakości w fabryce Knauf Industries we Wrocławiu.
Wszystkie parametry komponentów są również sprawdzane na zgodność z dostarczoną dokumentacją. W nowoczesnych konstrukcjach samochodów coraz bardziej wzrasta udział tworzyw sztucznych i to od ich wytrzymałości w coraz większym stopniu zależy bezpieczeństwo użytkowników pojazdu. Dlatego uzyskanie bardzo precyzyjnie określonych parametrów technicznych ma tu kluczowe znaczenie.
Części z tworzywa sztucznego w coraz większym stopniu odpowiadają za bezpieczeństwo podczas jazdy
Szeroka gama wyposażenia samochodowego, zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego powstaje obecnie dzięki technologii wtrysku tworzyw termoplastycznych. Komponenty z wysokoudarowego tworzywa ABS stopniowo zastępują metal w roli elementów usztywniających i odbierających falę pierwszego uderzenia podczas wypadku. Można do nich zaliczyć m.in. maskownice, zderzaki, panele drzwiowe, słupki drzwi i okien czy deski rozdzielcze i panele dachowe. Wszystkie wymienione komponenty muszą spełniać rygorystyczne wymagania jakościowe.
– W oparciu o dokumentację techniczną jesteśmy w stanie zoptymalizować dowolny komponent typu exterior lub interior. Na życzenie klientów dokonujemy bardzo precyzyjnych modyfikacji form wtryskowych, żeby idealnie je dopasować do indywidualnych wymagań. Dla nas współpraca rozpoczyna się już na etapie koncepcji. Aktywnie uczestniczymy w procesie projektowania form do produkcji komponentów, co pozwala nam zapobiec ewentualnym pomyłkom. Blisko współpracujemy z producentami oryginalnego wyposażenia oraz bezpośrednimi dostawcami, dlatego wiemy, jak reagować na ich zmieniające się wymagania – podkreśla Michał Matuszewski.
Komponenty samochodowe z tworzyw sztucznych stanowią flagowy produkt firmy Knauf Industries. Dziś można je znaleźć w wielu wysokiej klasy pojazdach na całym świecie, takich jak Audi, Toyota czy Renault, a teraz również BMW.