Druk 3D i nowoczesne ładowanie pojazdów elektrycznych
Choć to Elon Musk i jego firma Tesla w powszechnej świadomości kojarzą się z samochodami elektrycznymi, to również za sprawą innych producentów, powoli stają się one elementem miejskiego krajobrazu.
Dzięki zastosowaniu druku 3D wyeliminowanie pojazdów spalinowych z przestrzeni miejskiej i zastąpienie ich bardziej ekologicznymi odpowiednikami – elektrycznymi, staje się coraz powszechniejsze. Elektryfikacja pojazdów i szerzej – elektromobilność – stanowi bowiem jeden z mega trendów światowych, kształtujących naszą rzeczywistość.
Wytwarzanie addytywne (AM) oferuje mniej odpadów i zwiększoną wydajność produkcji oraz lżejsze komponenty, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, zatem bardziej zrównoważony rozwój miast – bez spalin.
Elektromobilność
Ekspansję elektromobilności gwarantują takie globalne koncerny jak Wallbox, którego celem jest zmiana sposobu, w jaki świat zużywa energię. Firma tworzy inteligentne systemy ładowania, łączące najnowocześniejsze technologie z wyjątkowym wzornictwem, zarządzając komunikacją między samochodem a ładowarką, za pomocą łatwych w użyciu aplikacji.
Wallbox produkując swoje rozwiązania do ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych od początku korzysta z technologii addytywnych. Najpierw był to FDM, ale z uwagi na zdecydowanie lepszą dokładność wymiarową oraz udarność wydruków w technologii HP Multi Jet Fusion 3D, firma aktualnie korzysta z niej zarówno w prototypowaniu obudów, otaczających zamontowane ładowarki, jak i wytwarzaniu narzędzi oraz przyrządów używanych na linii produkcyjnej. We wszystkich przypadkach druk 3D przyspieszył iteracje projektowe, pozwalając szybciej uzyskać finalne produkty oraz wpłynął na ich optymalizację.
Wdrożenie technologii HP Multi Jet Fusion 3D we własnej fabryce nie było początkowo w Wallbox w ogóle rozważane, gdyż spodziewano się, że spektrum jej zastosowań będzie ograniczone jedynie do niewielkich projektów.
Korzystając z druku HP 3D na zlecenie, inżynierowie Wallbox zaczęli początkowo wytwarzać elementy pomocnicze dla linii produkcyjnej, takie jak: drobne narzędzia, przymiary czy zaciski. Dzięki tym doświadczeniom, utwierdzili się w przekonaniu, że technologia HP MJF 3D pozwala również na skalowalną i opłacalną produkcję gotowych części, na które nie trzeba czekać więcej niż jeden dzień.
Quasar
Zapowiadana jako pierwsza na świecie dwukierunkowa ładowarka EV do domu, nie tylko ładuje pojazdy elektryczne, ale także pobiera z nich energię, która może być następnie przekazana z powrotem do sieci elektrycznej lub wykorzystana do zasilania domu.
Poniżej zdjęcia obrazujące obudowę ładowarki Quasar wydrukowaną z materiału PA 12 w technologii HP MJF 3D
Chociaż dwukierunkowe ładowanie nie jest niczym nowym, Wallbox, dzięki zastosowaniu druku 3D opracował model zorientowany na konsumenta, który jest elegancki, bardzo wydajny i co najistotniejsze, dostępny w znacznie niższej cenie niż wytwarzany tradycyjnie, a to wpływa na większe zainteresowanie elektromobilnością.
Produkcja addytywna (AM) otwiera zatem zupełnie nowe możliwości w wytwarzaniu innowacyjnych pojazdów elektrycznych, umożliwiając ich cyfrową produkcję lokalną. Wpływa to nie tylko na rozwój gospodarczy regionu, ale przede wszystkim zmniejszenie zużycia energii i obniżenie śladu węglowego.