Cyfrowy bliźniak samochodu pokaże wszystkie zmiany zachodzące podczas eksploatacji auta
Grape Up, polska firma specjalizująca się w technologiach cloud native oraz w podejściu DevOps w produkcji oprogramowania, zaprezentowała ofertę dotyczącą tworzenia rozwiązań opartych o IoT i digital twin dla firm motoryzacyjnych. Dzięki niej, producenci samochodów będą mogli łatwo stworzyć cyfrowego bliźniaka swoich pojazdów i jednocześnie udostępnić kierowcom możliwość interakcji z nim na niespotykaną dotąd skalę. Pierwszym motoryzacyjnym klientem, któremu Grape Up pomógł stworzyć takie rozwiązanie, jest czołowy producent samochodów z Niemiec.
Firma planuje tworzyć rozwiązania wykorzystujące technologie IoT i digital twin dla firm motoryzacyjnych głównie w oparciu o swoją autorską platformę PaaS – Cloudboostr, która integruje wiodące technologie open source w obszarze cloud native, jak Kubernetes. Rozwiązanie to jest znacznie tańsze niż inne komercyjne platformy PaaS, a Grape Up zapewnia dodatkowo jej wsparcie i utrzymanie. Dzięki tej platformie, firmy mogą tworzyć, testować i bardzo szybko wdrażać dowolne rozwiązania w chmurze publicznej, prywatnej lub hybrydowej.
Cyfrowy bliźniak dla samochodu? Żaden problem!
Jednym z takich rozwiązań może być platforma dla branży automotive do tworzenia cyfrowych replik samochodów, która będzie odzwierciedlała wszystkie zmiany, jakie zachodzą w trakcie eksploatacji auta. Umożliwia ona producentom efektywne, zdalne zarządzanie ich samochodami, w tym „funkcjami na żądanie” (włączanie i wyłączanie różnych opcjonalnych funkcji dla kierowców), odczyty parametrów pojazdów, przewidywanie napraw, a nawet serwis auta.
„Wdrożenie takiego rozwiązania oznacza także wiele nowych możliwości dla kierowców, którzy będą mogli zarządzać z poziomu smartfona wieloma funkcjami samochodu, w tym ustawieniami klimatyzacji, otwieraniem/zamykaniem drzwi, czy personalizować system swojego auta. Z platformą będzie także można zintegrować wiele usług od zewnętrznych dostawców, jak wyszukiwanie stacji ładujących, rozliczanie płatności za korzystanie z takich stacji, informacje o utrudnieniach w ruchu na poszczególnych trasach, sprawdzanie dostępności miejsc parkingowych w danym obszarze, czy umawianie się na wspólny wyjazd i udostępnianie znajomym informacji o położeniu samochodu” – tłumaczy Łukasz Zwoliński, CTO w Grape Up.
Spółka zapewnia, że oferowane rozwiązanie będzie spełniać bardzo wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa, dostępności oraz skalowalności, a także zapewni stałą komunikację z samochodem.
„Nawet zerwanie połączenia samochodu z Internetem nie spowoduje zaprzestania działania usługi, bo jej podstawą będą dane pochodzące z ostatniej synchronizacji pomiędzy samochodem i jego cyfrowym bliźniakiem. Dodatkowo dane na temat poszczególnych samochodów mogą być aktualizowane w oparciu o informacje zbierane z innych pojazdów, które korzystają z tego samego modelu danych” – tłumaczy Łukasz Zwoliński.
Przetestowane przez niemieckiego giganta motoryzacji
Oferta dla branży motoryzacyjnej powstała w oparciu o doświadczenia Grape Up z projektu, który firma zrealizowała dla jednego z największych producentów samochodów w Niemczech. Początkowo był to projekt badawczy, którego głównym celem było przetestowanie możliwości oferowanych przez technologie digital twin i IoT w sportowej marce należącej do klienta Grape Up.
W ramach projektu Grape Up musiał zaproponować i zaimplementować architekturę, która spełniałaby określone wymogi dot. bezpieczeństwa oraz utrzymania ciągłości komunikacji z pojazdem. Ważną kwestią było także zapewnienie możliwości wzbogacania platformy kolejnymi aplikacjami dostarczanymi przez zewnętrznych dostawców usług. Grape Up w trakcie projektu dzielił się także z zespołem klienta wiedzą z zakresu stosowania podejścia DevOps oraz Agile, wspierając go tym samym w procesie cyfrowej transformacji.
„Doświadczenia z tego projektu pozwoliły nam stworzyć uniwersalną ofertę, z której mogą skorzystać także wszyscy inni producenci samochodów. Jednocześnie cały czas wspieramy rozwój wypracowanej platformy u naszego obecnego klienta. Ma ona docelowo zastąpić już wykorzystywane przez koncern rozwiązania w obszarze IoT dedykowane dla poszczególnych samochodów z portfolio firmy” – mówi Artur Witek, wiceprezes zarządu Grape Up.
Spółka promuje swoją ofertę głównie na rynku globalnym – przez bezpośredni kontakt z firmami motoryzacyjnymi, a także przez uczestnictwo w globalnych branżowych wydarzeniach, jak „TU-Automotive USA”. Wydarzenie to odbędzie się 4-6 czerwca w Detroit w USA i będzie poświęcone trwającej cyfrowej transformacji w branży motoryzacyjnej.
Grape Up jest bardzo dynamicznie rosnącą polską firmą IT – spółka zanotowała w 2018 roku przychody na poziomie 25 milionów złotych netto, tym samym podwajając skalę biznesu w ciągu ostatnich trzech lat. Tak dynamiczny wzrost przychodów to wynik popularności usług Grape Up na zagranicznych rynkach oraz efekt koncentracji na świadczeniu usług dla dużych firm z różnych branż, których model biznesowy jest istotnie zaburzony przez zmiany na rynku wywołane rosnącą konkurencją. Realizowane dla nich projekty obejmują głównie pomoc w modernizacji istniejących systemów IT, a także tworzenie nowych aplikacji w oparciu o technologie cloud native i podejście DevOps.
Cyfrowa transformacja w branży motoryzacyjnej
Cyfrowa transformacja zmienia cały przemysł motoryzacyjny, a proces rozwoju technologicznego szybko przyspiesza. Według firmy Frost & Sullivan, do 2020 roku wartość inwestycji w cyfryzację usług motoryzacyjno-transportowych, w tym metod ich oferowania i sprzedaży, ma osiągnąć 82 mld dolarów, co oznacza niemal 320-procentowy wzrost w ciągu pięciu lat. Główne obszary inwestycji są związane z motoryzacyjnym zapleczem (połączone łańcuchy dostaw oraz przemysłowy Internet Rzeczy), rozwiązania autonomiczne, cyfrowe modele sprzedaży, a także mobilność jako usługa, czyli cały szereg rozwiązań pozwalających na przemieszczanie się przy użyciu różnych rodzajów pojazdów bez konieczności ich posiadania.