Ładowarka do samochodów elektrycznych w słupie oświetleniowym

Ładowarka do samochodów elektrycznych w słupie oświetleniowym

27/01/2021
Źródło informacji: ROSA

Oświetlenie uliczne z funkcją ładowania samochodów elektrycznych już niedługo stanie się rzeczywistością na polskich ulicach, parkingach i drogach. Połączenie funkcji oświetlenia przestrzeni i „tankowania” samochodów jest doskonałym sposobem na rozwiązanie problemu niedostatecznej infrastruktury do ładowania pojazdów o napędzie elektrycznym, które już wkrótce staną się podstawowym środkiem transportu w Polsce i Europie.

W Polsce od kilku lat trwa modernizacja oświetlenia ulicznego i wymiana na oprawy LED. Nowe, energooszczędne oświetlenie zużywa znacznie mniej energii, więc powstaje możliwość wykorzystania mocy z tradycyjnego przyłącza do zasilania innych urządzeń. Kierując się założeniami Smart City dotyczącymi używania nowych technologii w celu poprawy jakości życia mieszkańców oraz przynoszenia oszczędności, postanowiliśmy zaprojektować stację do ładowania samochodów elektrycznych ukrytą w słupie oświetleniowym – mówi Stanisław Rosa, właściciel Grupy ROSA – Ilość słupów oświetleniowych w polskich miastach i gminach jest wystarczająca, by stworzyć bazę łatwo dostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na osiedlach mieszkaniowych, na parkingach miejskich oraz w miejscach postojowych zlokalizowanych na trasach.

Słup oświetleniowy z ładowarką, poza łatwą dostępnością dla właścicieli pojazdów elektrycznych, ma bardzo istotną zaletę: jest tańszą i szybszą inwestycją, niż tradycyjne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Brak jest także dodatkowych kosztów związanych z uruchomieniem stacji ładowania, jak na przykład kosztu nowego przyłącza, ponieważ stacja ładowania zamontowana w słupie oświetleniowym korzysta z już istniejącego przyłącza.

Konstruktorzy z firmy ROSA proponują rozwiązania dostosowane do zastanej sieci oświetlenia, by w sposób jak najbardziej korzystny umieścić w jej ramach stacje ładowania. Nie jest konieczne także zgłoszenie robót budowlanych, czy wykonanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, ponieważ montaż ładowarki polega na wymianie starego słupa oświetleniowego na nowy z rozszerzoną funkcją. Ważne jest także to, że w przestrzeni miejskiej nie pojawia się nowy element, który mógłby niekorzystnie wpłynąć na estetykę otoczenia.

SAL EV to słup oświetleniowy z systemem ładowania, który na zewnątrz niczym nie różni się od słupów oświetleniowych, które codziennie opuszczają linię produkcyjną firmy ROSA – to aluminiowy słup o wysokości 6-10 m, poddana procesowi anodowania, dzięki czemu jej powierzchnia nie poddaje się korozji, dostępna w 10 kolorach, zakończona odpowiednią do danego projektu oprawą LED. Jej wnętrze natomiast kryje innowacyjne rozwiązanie: stację do ładowania pojazdów elektrycznych w wariantach o mocy od 7,4 kW do 22kW, która pozwala na naładowanie akumulatora do poziomu niezbędnego do pokonania 100 km w jedną godzinę. Taka moc ładowarek jest najbardziej popularna i zalecana przez producentów samochodów, ponieważ wydłużają one żywotność akumulatora.

Anodowane słupy aluminiowe, które stanowią trzon słupa oświetleniowego kryją w sobie wiele nowoczesnych funkcji. W smukłej obudowie SAL EV udało się zabudować wszystkie komponenty wymagane względem publicznych stacji ładowania, wliczając w to licznik energii elektrycznej zgodny z dyrektywą MID, zabezpieczenia elektryczne, czytnik RFID ułatwiający proces autoryzacji, czy wielokolorową sygnalizację statusu ładowarki. Stacja obsługuję protokół OCPP, umożliwiając w ten sposób integrację z system zarządzania oraz rozliczeń – mówi Artur Szewczuk, specjalista ds. B+R z Działu Projektowego Grupy ROSA – Zastosowane rozwiązania pozwalają użytkownikom w sposób bezpieczny i intuicyjny przeprowadzić proces ładowania pojazdów, również z wykorzystaniem smartfonów.

➡ Bardzo istotną funkcją związaną z zarządzaniem ładowarką umieszczoną w słupie oświetleniowym jest możliwość komunikacji urządzenia z siecią, która może się odbywać poprzez sieć 3G, bądź Ethernet. Daje to m. in. możliwość ładowania za pomocą aplikacji oraz dokonywania płatności i fakturowania. Choć w Polsce działają jeszcze bezpłatne stacje ładowania, od br. ładowanie pojazdów elektrycznych staje się usługą komercyjną. Obecnie koszty ładowania samochodu elektrycznego, w zależności od operatora, kształtują się od 1,21 zł/1kWh do 2,52 zł/1kWh (średnia cena prądu w Polsce wynosi 0,48-0,60 zł/1kWh) i wszystko wskazuje na to, że konkurencja będzie się rozwijać. Inwestycja w stacje ładowania może się więc szybko zwrócić i przynosić regularne dochody.

Fot. ROSA

Fot. ROSA

Fot. ROSA

Fot. ROSA