Oprogramowanie do inteligencji lokalizacyjnej dla miast i rynku nieruchomości

Oprogramowanie do inteligencji lokalizacyjnej dla miast i rynku nieruchomości

18/11/2018
www.mapple.fi

Mapple to oprogramowanie do inteligencji lokalizacyjnej. Pomaga miastom i firmom podejmować strategiczne decyzje w oparciu o dane.
Każdego tygodnia populacja w miastach zwiększa się o 1.5M ludzi. Powoduje to duży nacisk na infrastrukturę, komunikację miejską, budownictwo i usługi publiczne. Aby sobie z tym poradzić, miasta muszą działać bardziej efektywnie, usługi muszą być łatwo dostępne, a nieruchomości budowane z myślą o mieszkańcach.

Według badań McKinseya firmy wykorzystują tylko 30% wartości z danych, a sektor publiczny jedynie 11%.

Mapple opracowało unikalny sposób łączenia, ulepszania i analizowania wielu strumieni danych lokalizacyjnych. Dane pozyskujemy z wielu źródeł, wykorzystując otwarte dane, dane uzyskane od miasta, census oraz dane pozyskane dzięki współpracy z np. bankami lub firmami telekomunikacyjnymi. Model Mapple do analizy mobilności i dostępności, a także algorytmy AI pozwalają na szybkie wyciąganie wniosków i prognozowanie.

Działanie Mapple można pokazać na prostym przykładzie. Wyobraź sobie, że twoja firma planuje otworzyć nowe biuro w Warszawie. Szukając idealnej lokalizacji, większość osób zdecydowałaby się na taką w ścisłym centrum miasta, w związku z łatwym dojazdem. Wykorzystując do analizy technologię Mapple, można zobaczyć, że lokalizacja w samym centrum oznacza dostępność na poziomie 200.000 osób (przy założeniu, że pracownicy podróżują transportem publicznym i że zajmie to im mniej niż 30 minut w godzinach szczytu). Jeśli jednak firma wybierze miejsce położone trochę poza centrum, dostępność biura wzrośnie dwukrotnie, zwiększając atrakcyjność tej lokalizacji przynajmniej w oczach pracowników. Jest to przykład najprostszej analizy w oparciu o dostępność i mobilność pracowników. Opracowując taką analizę, firma mogłaby wykorzystać wiele innych strumieni danych, takich jak na przykład miejsca parkingowe, restauracje, przedszkola i tak dalej.

Mapple znajdzie przede wszystkim zapotrzebowanie w departamentach zajmujących się planowaniem przestrzennym, transportem oraz w sektorze PropTech.

Digitalizacja w firmach na rynku nieruchomości dopiero się zaczyna. Przedsiębiorstwa szukają nowych rozwiązań, które ułatwią im pracę, pozwolą szybciej podejmować decyzje i umożliwią szybszy rozwój.

Coraz ważniejszy jest też najemca. Inwestor będzie chciał wiedzieć, ile na obiekcie może zarobić i czy lepiej tam postawić apartamentowiec czy galerię handlową. Indywidualny pracownik będzie sobie cenić dostępność i atrakcyjność miejsca pracy. Dla przyszłego mieszkańca ważny będzie dojazd, odległość od szkoły dla dzieci i najbliższego sklepu. Obecnie większość tych informacji przygotowywana jest przez konsultantów lub specjalnie oddelegowany zespół w firmie. Cały proces trwa dość długo, jest kosztowny i często nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

Podobnie sytuacja ma się w miastach. Według najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli (NIK), funkcjonujący system planowania i zagospodarowania przestrzennego pozostawia wiele do życzenia. Polska przestrzeń jest źle zarządzana, a panujący wokół chaos i brak ładu przestrzennego negatywnie wpływają na jakość życia. Niekontrolowaną urbanizacja jest wskazana jako jeden ze skutków złego zarządzania przestrzenią.

Co da się zrobić przy pomocy Mapple? Miasta mogą przeanalizować i usprawnić działanie i dostępność usług publicznych. Pracując z deweloperem bądź rozważając nowe rozwiązania w transporcie publicznym, urbanista będzie mógł lepiej zrozumieć wpływ nowej inwestycji na życie mieszkańców. Technologia Mapple pomoże też zidentyfikować dzielnice, które produkują najwięcej emisji CO2 i przewidzieć, jakie zmiany wprowadzić, by je zredukować.

Firmy deweloperskie i inwestycyjne mogą natomiast wykorzystać Mapple do znalezienia idealnej lokalizacji na nową inwestycję, analizy potencjału inwestycyjnego, a także dogłębnej analizy lokalizacyjnej w oparciu o demografię, populację, dostępność, siłę nabywczą, zrównoważony rozwój etc.
Mapple pomoże również firmom, które chcą przeanalizować sieć swoich sklepów pod względem dostępności i znaleźć miejsca, gdzie powinni otworzyć nowe.

Mapple zostało opracowane dla miasta Helsinki – urządzenie zostało wykorzystane do przeanalizowania, jak nowa lina metra wpłynie na czas dojazdu dla poszczególnych dzielnic. Miasto wykorzystało Mapple także do zadecydowania, w którym miejscu ustawione zostaną stacje rowerów miejskich. Technologia jest w ciągłym użyciu przez kilka departamentów. Kolejnym miastem, które zacznie wykorzystywać oprogramowanie Mapple, to Turku.

Poza współpracą z miastami, Mapple pomogło lokalnemu inwestorowi przygotować analizę nowej nieruchomości i zadecydować, co znajdzie się tam w przyszłości. Mapple ułatwiło także dużej firmie z Niemiec przeanalizowanie dostępności ich biur i podpowiedziało, co mogą zrobić, żeby zachęcić pracowników do zrezygnowania z dojazdu samochodem i dzięki temu zredukować emisję CO2.

Od paru miesięcy Mapple mogą używać klienci agencji nieruchomości Blok.ai. Technologia filtruje mieszkania i domy pod względem czasu dojazdu dla wszystkich członków rodziny.