Wymiennik ciepła jako regazyfikator paliw gazowych na statkach z napędem LNG

Nowe badania nad zamarzaniem glikolu przyniosły możliwość redukcji nakładów inwestycyjnych i kosztów eksploatacyjnych w układach paliwowych LNG.

 
Dzięki płytowo-płaszczowemu wymiennikowi ciepła DuroShell, Alfa Laval jest liderem w dziedzinie technologii systemów paliw gazowych. Wymiennik DuroShell o solidnej konstrukcji, zoptymalizowany do zastosowań jako regazyfikator LNG, zapewnia wyższą wydajność cieplną niż konwencjonalne konstrukcje płytowo-płaszczowe, a także wiodącą na rynku odporność na zmęczenie materiałowe. Dzięki nowym badaniom w zakresie zamarzania glikolu można go teraz stosować w instalacjach jeszcze mniejszych i bardziej ekonomicznych instalacjach.

Ciągły wzrost liczby statków z napędem LNG jest obecnie jednym z najważniejszych trendów w sektorze transportu morskiego – mówi Jonny Hult, szef działu urządzeń do wymiany ciepła w zastosowaniach morskich w Alfa Laval.

– Przy coraz większej liczbie statków stosujących LNG jako paliwo widzimy rosnące zapotrzebowanie na technologię regazyfikacji, która będzie odporna na zamarzanie i zmęczenie materiałów spowodowane ciśnieniem i temperaturą. Wymiennik DuroShell jest pod tym względem wyjątkowy.

Laboratoryjne badania nad zjawiskiem zamarzania pozwalają na redukcję kosztów
DuroShell został zoptymalizowany do użycia jako regazyfikator paliw gazowych. Dzięki konstrukcji całkowicie ze stali nierdzewnej, może być zastosowany do pracy z gazem LNG, którego temperatura na wejściu osiąga minus 170°C lub nawet niższe. Obecnie firma Alfa Laval przeprowadziła szeroko zakrojone badania laboratoryjne w zakresie zamrażania, zdobywając wiedzę, która doprowadzi do obniżenia kosztów kapitałowych i operacyjnych.

Skrajnie niskie temperatury nie stanowią problemu dla wymiennika DuroShell, ale mieszanka glikolu o temperaturze zamarzania około -50°C może zamarznąć, gdy wejdzie w kontakt z powierzchniami płyt o temperaturze nawet -90°C – wyjaśnia Hult. – Rozwiązanie tego problemu przy wyższym przepływie glikolu jest bardzo drogie, dlatego Alfa Laval współpracowała z SINTEF Energy Research, aby znaleźć korelację przepływów po obu stronach, a tym samym uniknąć zamarzania płynu po stronie ciepłej. Hult zauważa, że pozwoli to konstruktorom statków zastosować bardziej kompaktową konstrukcję płytowo-płaszczową wymiennika z mniejszymi pompami i rurami, co z kolei oznaczać będzie oszczędności w zakresie nakładów inwestycyjnych i kosztów eksploatacyjnych dla armatora.

Wysoka sprawność cieplna wraz z niezrównaną odpornością na zmęczenie
Zdolność DuroShell do wytrzymania dużych różnic temperatur w układach zasilania gazem wynika częściowo ze specjalnych płyt CutWing, które posiadają opatentowany przez Alfa Laval wzór płyt RollerCoaster™. Wzór RollerCoaster™ zapewnia wysoki poziom turbulencji, co poprawia sprawność wymiany ciepła, a tym samym znacznie zmniejsza ryzyko zamarznięcia i zanieczyszczenia.
Kolejną unikalną cechą DuroShell są rurki dystrybucyjne PowerPack™, które biegną przez cały pakiet płyt i zapewniają optymalny rozkład przepływu na powierzchni wymiany ciepła. Ta konstrukcja dodatkowo zwiększa wytrzymałość pakietu płyt w celu zwiększenia odporności na zmęczenie w wymagających zastosowaniach LNG.

– Począwszy od spawanego laserowo pakietu płyt po wzór RollerCoaster™ i rurek PowerPack™, DuroShell jest wyposażony w funkcje, które pomagają zapewnić znacznie wyższą odporność na zmęczenie temperaturowe i ciśnieniowe, niż jest to możliwe w przypadku konwencjonalnych konstrukcji płytowo-płaszczowych – dodaje Hult. – Na podstawie tych właściwości i naszej wiedzy o zachowaniu podczas zamarzania możemy śmiało stwierdzić, że DuroShell jest obecnie najlepszym na rynku rozwiązaniem do zastosowań LNG.