Deskless workers i urządzenia mobilne, czyli jak usprawnić pracę pracowników mobilnych
Deskless workers to szeroko pojęta grupa pracowników w terenie. Dziś stanowią oni aż 80% światowej siły roboczej (ok. 2,7 miliarda osób). Produkcja, energetyka, przemysł budowlany czy logistyka to tylko niektóre sektory, w których spora część pracowników to właśnie pracownicy mobilni. Niestety badania mówią, że niemal co drugi pracownik działający w terenie przyznaje, że nie ma „łączności” ze swoim pracodawcą. Praca poza biurem może utrudniać dostęp do firmowych zasobów, należy jednak mieć na uwadze, że liczba pracowników „bez biurka” stale rośnie.
➡ Dobór odpowiednich narzędzi do pracy może pomóc nie tylko zaoszczędzić pieniądze (wydane chociażby na serwisowanie sprzętu) i realnie usprawnić procesy. Daje również gwarancję bezpieczeństwa danych firmowych – a to może okazać się bezcenne.
Krok 1: Dobierz wytrzymały sprzęt
Zadania pracowników w terenie różnią się od tych pracujących za biurkiem. Dlatego dedykuje się im tzw. urządzenia mobilne wzmacniane (rugged devices). Wzmacniane urządzenia są zaprojektowane tak, aby wytrzymać znacznie więcej uszkodzeń, dzięki czemu są o wiele bezpieczniejsze i mają większą trwałość. Jest to bardzo przydatne, jeśli pracujesz w trudnych warunkach, takich jak ekstremalne temperatury, mokre powierzchnie czy obszary narażone na deszcz, gdzie musisz pracować ze specjalnymi urządzeniami – jak na przykład mechanicy czy kierowcy dużej firmy transportowej.
Krok 2: Monitoruj pełen cykl życia urządzenia
Kluczowe znaczenie dla zintegrowanego, produktywnego, rentownego i zgodnego z wymogami łańcucha dostaw ma dobra i nieustanna łączność oraz wgląd we wszystkie zasoby, personel i procesy – niezależnie od tego, czy chodzi o magazyn produkcyjny, centrum dystrybucyjne czy też o zarządzanie zapasami na zapleczu sklepu detalicznego.
Pełen cykl życia urządzenia można śledzić z poziomu rozwiązania MDM (Mobile Device Management), czyli systemu, który umożliwia zdalne zarządzanie flotą urządzeń mobilnych w organizacji. W prosty sposób możemy masowo dodać urządzenia do konsoli, a następnie je monitorować – od lokalizowania po wgląd w parametry baterii i wiele więcej.
Krok 3: Zarządzaj aktualizacjami i restrykcjami bezpieczeństwa
Zdalne zarządzanie za pomocą rozwiązania MDM to nie tylko konfiguracja urządzeń czy zdalna instalacja aplikacji potrzebnych do codziennej pracy. To także wymuszanie na urządzeniach odpowiednich restrykcji bezpieczeństwa, takich jak np. długość kodu PIN, ustawienia Bluetooth czy ustawienia sieci Wi-Fi. Istnieje też możliwość ograniczenia funkcji udostępniania plików, a także podział danych na urządzeniu na część firmową i prywatną.
Aby zadbać o odpowiedni poziom bezpieczeństwa możemy też wymusić aktualizację systemu czy konkretnych aplikacji. Dobór odpowiednich urządzeń w połączeniu z systemem MDM daje ogromne możliwości związane z bezpieczeństwem – wszystko po to, by z jednej strony chronić dane korporacyjne, z drugiej – dbać o prywatność użytkownika końcowego.
Krok 4: Rozwiązuj problemy za pomocą funkcji zdalnego dostępu
Wyobraź sobie pracownika mobilnego, który przebywa kilkadziesiąt kilometrów od centrali firmy i działu wsparcia. W przypadku jakichkolwiek problemów z urządzeniem (niedziałająca aplikacja, brak uprawnień czy usterka techniczna) kluczowa będzie funkcja zdalnego dostępu.
Zdalny dostęp jest szczególnie ważny w branżach takich jak transport, logistyka, ale także w usługach kurierskich i wszelkich innych firmach, gdzie obecni są pracownicy mobilni. Pozwala szybko uzyskać zdalny dostęp do urządzeń i danych, które znajdują się w zupełnie innym miejscu, umożliwia wymianę plików oraz pozwala na zdalną pomoc w przypadku problemów z urządzeniem.
Krok 5: Udostępniaj jedno urządzenie wielu pracownikom
Ciekawym wykorzystaniem może być również tzw. funkcja multiuser. Umożliwia ona korzystanie z jednego urządzenia mobilnego przez wielu pracowników. W takiej sytuacji urządzenie nie jest przypisane konkretnej osobie. Po zalogowaniu się użytkownika na urządzeniu ładuje się jego profil i urządzenie jest gotowe do pracy.
Przykładem powyższych zastosowań może być integracja urządzeń Zebra Technologies z systemem do zarządzania FAMOC manage. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat możliwości urządzeń wzmacnianych i zarządzania nimi, zapraszamy do zerknięcia na rozwiązanie.