Cummins i KGHM ZANAM wspólnie stawiają czoła wyzwaniom polskiego górnictwa

Cummins i KGHM ZANAM wspólnie stawiają czoła wyzwaniom polskiego górnictwa

24/05/2023
Artykuł promocyjny

W kopalniach soli czy miedzi, znajdujących się setki metrów pod powierzchnią ziemi, panują jedne z najbardziej surowych warunków, z jakimi musi radzić sobie ciężki sprzęt wydobywczy. Profesjonalnie i regularnie wykonywany serwis silników, jaki Cummins od lat zapewnia KGHM ZANAM SA, udowodnił jednak, że specjalistyczna maszyneria górnicza polskiego giganta, napędzana jednostkami tej marki jest w stanie służyć przez długi czas, mimo ciągłej wysokiej temperatury i korozji.

Kopalnie soli, o których mowa, zlokalizowane są w Polsce i Niemczech, a wśród nich znajduje się ogromny zakład K+S Werk Zielitz w Saksonii-Anhalt. Jest to jeden z największych europejskich dostawców produktów potasowych i magnezowych oraz światowy lider w produkcji soli. Z kolei w Polsce, sprzęt KGHM ZANAM napędzany silnikami Cummins wykorzystywany jest m.in. w kopalniach miedzi Rudna, Lubin i Polkowice na Dolnym Śląsku, którego obszar pozostaje jednym z największych na świecie, jeśli chodzi o wydobycie tego surowca.

Współpraca Cummins i KGHM ZANAM rozpoczęła się ponad 20 lat temu, a wyłącznie w ostatniej dekadzie producent dostarczył firmie ponad 1400 różnego rodzaju silników. Jej podstawowym elementem jest wsparcie serwisowe zapewniane przez oddział Cummins w Lubinie, gdzie zespół składający się z ponad 20 specjalistów zajmuje się ponad 600 silnikami pracującymi codziennie na głębokości do 1000 metrów pod ziemią, zaimplementowanymi do ładowarek, wozów odstawczych, pojazdów pomocniczych i maszyn wiertniczych polskiej spółki.

Przestoje w pracy tego typu sprzętu są bardzo kosztowne dla operatora, a więc rola zespołu Cummins serwisującego poszczególne jednostki jest niezwykle ważna w zapewnieniu ciągłości pracy maszyn w danej lokalizacji.

„KGHM ZANAM traktuje Cummins jako partnera dla swojej działalności i współpracuje z nami przy projektowaniu oraz tworzeniu produktów sprawdzających się w wyjątkowo trudnych warunkach. W procesie tym, poświęcamy dużo uwagi nowo pojawiającym i rozwijającym się technologiom silnikowym. Przytoczyć tutaj można np. opracowanie rozwiązań związanych z wiązkami przewodów, alternatorów i rozruszników, pozwalających zwiększyć wytrzymałość naszych silników w kopalniach miedzi, gdzie warunki pracy maszyn są tak trudne, że typowy okres eksploatacji ładowarki lub wozu odstawczego może wynosić zaledwie pięć lat” – mówi Paweł Stolecki, Senior Sales Representative Off-Highway z Cummins Polska. I dodaje: „jest to klasyczny przykład wypracowania rozwiązań lokalnie i zachowania elastycznego podejścia, by maszyny mogły poradzić sobie z warunkami, wykraczającymi daleko poza zakres standardowego pakietu gwarancyjnego”.

Obecnie, poza usprawnieniami technologicznymi, KGHM ZANAM analizuje także to, w jaki sposób może zmniejszyć swój ślad węglowy. Firma prowadzi w tym zakresie rozmowy z Cummins dotyczące m.in. możliwości zintegrowania technologii wodorowych ogniw paliwowych z jej sprzętem, co – biorąc pod uwagę pracę maszyn w gorących i ograniczonych przestrzeniach – nie jest dla obu podmiotów łatwe w implementacji.

zanam

Kolejnym z przykładów ścisłej współpracy obu firm jest ładowarka LD4 oferowana przez KGHM ZANAM od 2023 r., którą napędza silnik Cummins o specyfikacji Stage V B4.5. Spółki współpracowały nad opracowaniem sprzętu od 2021 r., przeprowadzając szeroko zakrojone testy i próby na jego prototypie.

Zapotrzebowanie na tak skonstruowaną ładowarkę widoczne jest także poza Polską, co oznacza możliwość jej eksportu, a zainteresowanie tym modelem wykazały już państwa bałtyckie.

„W procesie produkcji maszyn i urządzeń stawiamy na innowacje i rozwój poparty specjalistyczną wiedzą. Jako jeden z największych w Polsce producentów maszyn i urządzeń dla sektora górniczego, zawsze szukamy możliwości współpracy z wiodącymi wytwórcami i dostawcami rozwiązań. Działamy z partnerami, którzy podzielają te same wartości i wykazują wysoki poziom zaangażowania, by wspierać nas w dostarczaniu szerokiej gamy sprzętu o najwyższej jakości” – powiedział Bernard Cichocki, prezes zarządu KGHM ZANAM SA.

SILNIK B4.5

    Dostępny jako samodzielny silnik z układem sterowania, jako agregat prądotwórczy lub zestaw gotowy do pracy z napędem hybrydowym, lekki, ale mocny silnik B4.5 jest zgodny z przepisami IMO II, EU Stage V i RCD 2 bez stosowania układu oczyszczania spalin. B4.5 oferuje zakres mocy 102-250 KM w układzie napędowym (76-186 kW) i 76-129 kWm w układzie pomocniczym.

 
Poza Lubinem, Cummins posiada na terenie Polski jeszcze trzy oddziały, zlokalizowane strategicznie w Krakowie, Gdańsku i Łomiankach k/Warszawy, by były łatwo dostępne dla klientów z całego kraju oraz innych państw Europy. Firma rozpoczęła działalność w Polsce blisko 30 lat temu i obecnie pracuje nad rozszerzeniem swoich możliwości operacyjnych, dzięki nowoczesnemu centrum odbudowy silników o dużej mocy, które powstaje w Krakowie.

Inwestycja o wartości 10 mln dolarów, zapewni klientom Cummins w całym regionie strategiczne wsparcie w zakresie specjalistycznych procesów odbudowy silników oraz lepszą obsługę lokalnym partnerom z Polski, dzięki znacznie zwiększonym możliwościom dystrybucyjnym i magazynowym. Nowy obiekt rozpocznie działalność pod koniec roku i będzie pierwszym tego typu ośrodkiem firmy w Europie.

O Cummins Polska

    Cummins to globalny lider technologiczny z ponad stuletnim doświadczeniem, który projektuje, produkuje, dystrybuuje i serwisuje szeroką gamę generatorów mocy w ramach uzupełniających się segmentów biznesowych. Portfolio firmy obejmuje takie produkty jak silniki wysokoprężne i na gaz ziemny, platformy hybrydowe i elektryczne, a także przekładnie, akumulatory, systemy paliwowe, sterowniki, systemy kontroli przepływu powietrza, systemy filtracji, rozwiązania w zakresie emisji oraz systemy wytwarzania energii.

    Firma funkcjonuje w Polsce od 1994 roku, obecnie wspierając klientów poprzez specjalistyczne warsztaty, serwis i dystrybucję w czterech oddziałach, zlokalizowanych w Krakowie, Gdańsku, Lubinie i Łomiankach k/ Warszawy oraz sieć autoryzowanych dealerów.

    W Polsce firma dostarcza urządzenia i zapewnia wsparcie posprzedażowe klientom działającym w różnych sektorach gospodarki, w tym w transporcie (autobusy), rolnictwie, budownictwie, przemyśle morskim, górniczym i kolejowym oraz w sektorze zasilania awaryjnego (szpitale, centra danych).