System transportu ładunków wielkogabarytowych w tłoczni profili aluminiowych FINAL SA
SEW-Eurodrive Polska zrealizował projekt automatyzacji transportu w tłoczni profili aluminiowych firmy Final SA z Dąbrowy Górniczej w oparciu o system AGV.
Cel
Zautomatyzowanie procesu transportu wewnętrznego profili aluminiowych – ładunków o wadze do 4 ton i długości 7 metrów – poprzez zastosowanie samojezdnego wózka transportowego AGV i automatycznej stacji rozładowczej.
Wyzwania
- Modernizacja zakładu, oddalenie od siebie obszarów produkcji profili oraz ich pakowania oraz uciążliwość stosowanej do tej pory metody transportu były impulsem do znalezienia i opracowania optymalnego systemu transportowego.
- Zastosowanie tradycyjnego systemu, jakim są przenośniki rolkowe, nie było możliwe ze względu na ciągi komunikacyjne oraz redukcję potencjału, jaki daje powierzchnia operacyjna zakładu produkcyjnego.
- Dodatkowo, przy tak dużych masach jak 4-tonowy ładunek profili aluminiowych o długości 7 metrów, istotne było opracowanie systemu transportowego gwarantującego bezpieczeństwo dla pracowników i otoczenia.
- Przekonanie Inwestora do zastosowania nowatorskiego w zakładzie systemu z samojezdnym wózkiem AGV oraz automatycznej stacji rozładowczej w przypadku tak newralgicznego zakresu transportu w zakładzie.
Zastosowane rozwiązanie
W grę nie wchodziły żadne standardowe środki automatycznego transportu dostępne na rynku. Zastosowanie samojezdnego wózka transportowego AGV zaprojektowanego pod indywidualne wymagania firmy FINAL SA, było jedynym możliwym rozwiązaniem intralogistycznym dla transportu profili aluminiowych.
System transportowy złożony jest z potężnego wózka transportowego oraz automatycznej stacji rozładowczej. Trasa przejazdu wózka, o długości 160 metrów z produkcji do obszaru pakowania, realizowana jest za pomocą samojezdnego wózka transportowego AGV o wymiarach 5,9 x 2,2 metra, zasilanego bezkontaktowo na całej trasie przejazdu za pomocą umieszczonej w posadzce pętli indukcyjnej.
Rozwiązanie systemowe Movitrans® polega na bezstykowym przesyle energii z pętli indukcyjnej w podłodze do wózka AGV, który zapewnia niezawodny, cichy i bezobsługowy transport. Zasilająca pętla indukcyjna służy również do nawigowania wózkiem. Istotnym elementem tego rozwiązania jest bezpieczeństwo – laserowe skanery wykrywają obiekty znajdujące się w określonej odległości od wózka. Ich pole działania zmienia się w zależności od kierunku i prędkości jazdy wózka. Nad całością systemu bezpieczeństwa czuwa kontroler, który stale monitoruje kierunek jazdy, prędkość, stan skanerów laserowych oraz pozycję rozładunku. Lampy ostrzegawcze typu bluespot ostrzegają o zbliżaniu się wózka, a kolorowe listwy świetlne informują o jego statusie.
Bartosz Tworek / dyrektor utrzymania ruchu w FINAL SA
Nowa inwestycja jest przykładem najbardziej nowoczesnych rozwiązań w automatyzacji procesów produkcyjnych i logistycznych, a także najnowszych trendów związanych z przemysłem 4.0. |
System Movitrans® działa na zasadzie indukcyjnego przesyłu energii. Przesył energii elektrycznej odbywa się w sposób bezstykowy, za pośrednictwem przewodu na stałe poprowadzonego do jednego lub wielu mobilnych odbiorników.
Eliminowane są w ten sposób szynoprzewody, kable wleczne czy baterie.
Pomiędzy elementami układu występuje szczelina powietrzna, która zabezpiecza system przed zużyciem i nie wymaga konserwacji.
Umieszczenie przewodów systemu MOVITRANS® w posadzce nie stwarza przeszkód podczas ewentualnego przecinania linii transportu. Ten rodzaj zasilania nie powoduje zabrudzeń i jest odporny na zanieczyszczenia. Ponadto jest to rozwiązanie, które nie generuje hałasu.
Wszystkie te korzyści z zastosowania tego rozwiązania gwarantują minimalizację nakładów instalacyjnych i konserwacyjnych oraz do optymalizację procesu produkcyjnego.
DANE TECHNICZNE ROZWIĄZANIA |
||
Prędkość jazdy | do 15 m/min. | |
Trasa przejazdu | 160m przy zasilaniu bezprzewodowym Movitrans® na całej trasie przejazdu | |
Komunikacja | Bezprzewodowa Profinet/Profisafe | |
Napęd jazdy | serwomotory serii CMPZ | |
Nawigacja | anteny śledzące zasilanie bezprzewodowe Movitrans® | |
Pozycjonowanie | z użyciem głowicy i tagów RFID | |
Bezpieczeństwo | dwa laserowe skanery SICK kontrolujące strefy bezpieczeństwa podczas przejazdu i rozładunku
kontrolery bezpieczeństwa z nadzorowaniem prędkości i kierunku ruchu bezpieczne zatrzymanie wózka bezpieczna komunikacja bezprzewodowa z kontrolerem bezpieczeństwa na stacji rozładowczej bezpieczne potwierdzanie pozycji dojazdowej |
|
Funkcjonalność | Transportowany ładunek: długość do 7mb, masa do 4000kg
Automatyczny transport i rozładunek na stację rozładowczą Sterowanie z pulpitu operatorskiego Możliwość przejścia na sterowanie ręczne z panelu operatorskiego |
Osiągnięte korzyści
INDYWIDUALNE ROZWIĄZANIA DOSTOSOWANE DO SPECYFICZNYCH WYMAGAŃ KLIENTÓW AUTOMATYZACJA PROCESÓW PRODUKCYJNYCH DLA EFEKTYWNIEJSZEJ LOGISTYKI TOWARÓW ELASTYCZNOŚĆ STEROWANIA (ZDALNE /LOKALNE) DLA ŁATWIEJSZEJ OBSŁUGI INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA DLA ZWIĘKSZONEJ PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ NOWOCZESNA FORMA KOMUNIKACJI DLA SZYBKIEJ I BEZPIECZNEJ WYMIANY DANYCH SYSTEMY SAFETY DLA BEZPIECZEŃSTWA PRACOWNIKÓW ERGONOMIA LOGISTYKI DLA OPTYMALNEGO WYKORZYSTANIA PRZESTRZENI PRODUKCYJNEJ PODNIESIENIE KOMPETENCJI PRACOWNIKÓW |