Nowy, potężny gracz światowego rynku motoryzacyjnego

Nowy, potężny gracz światowego rynku motoryzacyjnego

29/07/2009

Chińska gospodarka nie omieszka wykorzystać zapaści rynku samochodowego w USA. W pierwszym kwartale 2009 został przyjęty rządowy plan mający doprowadzić do zajęcia pierwszego miejsca do 2020 roku, wśród producentów samochodów hybrydowych.  Wielka trójka z Detroit stanie przed nowym wyzwaniem, kryzys niszczy branżę samochodową, która nie jest chętna do szybkich i koniecznych zmian, a nowa konkurencja w sektorze hybrydowych samochodów osobowych i autobusów rośnie bardzo szybko w siłę.  Dzisiejszy lider rynku hybryd – Japonia, posiada sprawdzoną technologię i największy udział w światowym rynku. Toyota Prius jest najchętniej kupowanym samochodem hybrydowym na świecie, natomiast Honda Insight (w Polsce Civic Hybrid) cieszy się również dużym powodzeniem.  Pierwsze alternatywne auto na rynku amerykańskim wejdzie do produkcji prawdopodobnie w przyszłym roku, a będzie to  Chevrolet Volt.  Możemy się spodziewać zaciętej walki w nowopowstającym sektorze aut elektrycznych i hybrydowych.  Większość stolic Europy posiada już infrastrukturę pozwalającą ładować samochody elektryczne. W Polsce, prawdopodobnie będzie to Warszawa w związku z bliskością potencjalnego dostawcy samochodów elektrycznych w podwarszawskim Pruszkowie (Impact Automotive). Projektem sieci ładowania pojazdów zasilanych prądem  są również zainteresowane Wrocław i Poznań.

Polski przemysł motoryzacyjny może również pochwalić się udanymi projektami które już funkcjonują. Niewątpliwą nowością jest hybrydowy autobus miejski, od poznańskiej firmy Solaris, oraz polski projekt samochodu elektrycznego, powstający w firmie Impact  Automotive z Pruszkowa.