WIELTON przejmuje aktywa spółki Compagnia Italiana Rimorchi

Kategoria: Wiadomości z kraju

Wielton, największy w Polsce i jeden z wiodących europejskich producentów naczep i przyczep, przejął wybrane aktywa od spółki Compagnia Italiana Rimorchi, w tym wiodące włoskie marki Merker, Viberti i Cardi oraz wybrane maszyny i urządzenia, bazy klientów i know-how produktów. W następstwie transakcji, Wielton w perspektywie dwóch lat podwoi moce produkcyjne przy jednoczesnej poprawie wydajności zakładów. Klienci Wieltonu otrzymają dostęp do najwyższej jakości produktów powstałych z wykorzystaniem innowacyjnych dla branży technologii. Zakup aktywów Compagnia Italiana Rimorchi otwiera grupie Wielton drogę do zdobycia pozycji trzeciego największego europejskiego producenta naczep.

Portfel Wieltonu powiększył się o wiodące włoskie marki, których potencjał sprzedażowy otwiera drogę do zdobycia kolejnych europejskich klientów. W oparciu o przejęte maszyny i urządzenia podwoimy moce produkcyjne i poprawimy wydajność zakładów. Rozbudowany nowoczesny park maszynowy w połączeniu z zapleczem inżynieryjnym i naukowym w Centrum Badań i Rozwoju to także początek kolejnej rewolucji technologicznej w spółce. Dzięki temu zaoferujemy klientom innowacyjne rozwiązania techniczne i nową jakość produktów. To ugruntuje naszą przewagę konkurencyjną na rynku, mówi Mariusz Golec, Prezes Zarządu Wielton S.A.

W ramach transakcji Italiana Rimorchi s.r.l., włoska spółka zależna Wieltonu, przejmie od Compagnia Italiana Rimorchi w upadłości wiodące włoskie marki Merker, Viberti oraz Cardi. Marki te od blisko 100 lat są we Włoszech synonimem jakości i niezawodności. Ich udział w rynku włoskim sięgnął w najlepszym okresie aż 20%. Obecny wyjściowy potencjał sprzedażowy zakupionych marek szacowany jest na około 15-20% udziału w rynku włoskim. Cena dóbr i praw, w tym wskazanych marek wyniosła 2,2 mln euro.

Wśród aktywów produkcyjnych zakupionych przez Wielton są, między innymi, zautomatyzowane linie spawalnicze, w pełni automatyczna linia do zabezpieczania antykorozyjnego w technologii KTL, magazyn do wysokiego składowania oraz linie montażowe. Cena zakupionych aktywów maszynowych wyniosła 2,4 mln euro netto + VAT. Koszt nabycia nowych maszyn i urządzeń po cenach rynkowych jest kilkakrotnie wyższy. Nabywane aktywa odzwierciedlają pełny proces technologiczny, który pozwalał na osiągniecie w zakładzie w Pescarze wolumenu produkcyjnego dochodzącego do 25 tys. szt. pojazdów rocznie.

Przejęcie aktywów, oprócz zaangażowania własnych środków spółki, zostało wsparte sfinansowaniem zrealizowanym przez konsorcjum Banku BGŻ BNP Paribas S.A. oraz Banku Gospodarstwa Krajowego.

Dzisiejsza transakcja potwierdza wolę i potencjał BGK jako państwowego banku rozwoju, by wspierać zagraniczną ekspansję polskich przedsiębiorstw. Cieszy mnie, że nasza współpraca z Wieltonem rozwija się tak dynamicznie – w tym roku udzieliliśmy finansowania na zakup francuskiej firmy Freuhauf. Mam nadzieję, że wkrótce pokażemy także pierwsze transakcje kapitałowe w ramach Funduszu Ekspansji Zagranicznej, który już prowadzi rozmowy z kilkunastoma spółkami, powiedział Dariusz Kacprzyk, prezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.

WIELTON GOES EUROPE

W maju br. Wielton przejął francuską spółkę Fruehauf, wiodącego producenta naczep i przyczep do pojazdów ciężarowych z 40% udziałem w kluczowym segmencie rynku naczep we Francji. Firma zatrudnia ponad 500 osób i produkuje rocznie ponad 4 tys. naczep. Roczne zyski firmy oscylują wokół 2-3 mln euro przy obrotach na poziomie 100 mln euro. Fruehauf posiada nowoczesny zakład produkcyjny w Auxerre we Francji, a odbiorcami produktów są klienci w Europie, w tym głównie we Francji. Partnerstwo z firmą Fruehauf oraz przejęcie czołowych włoskich marek od Compagnia Italiana Rimorchi otwiera drogę do zdobycia pozycji trzeciego największego europejskiego gracza na rynku naczep.

Przejęcie aktywów Compagnia Italiana Rimorchi to drugi – po partnerstwie z francuskim liderem rynku, firmą Fruehauf – przełomowy projekt Wieltonu w bieżącym roku. Przed nami wiele wyzwań związanych z integracją wszystkich kluczowych aktywów w jeden organizm w ramach grupy Wielton. Jesteśmy jednak bardzo dobrze przygotowani do tego projektu. Jestem przekonany, że to najlepszy czas dla dalszego rozwoju Wieltonu, podkreśla Prezes Golec.

Wielton jest obecny na ponad 35 rynkach, w Europie, Azji i Afryce, gdzie wypracował przewagę konkurencyjną w segmentach wywrotek i zestawach wysokogabarytowych, dzięki stałemu wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań. Odbiorcami pojazdów Wieltonu są firmy transportowe, budowlane, produkcyjne i dystrybucyjne w kraju oraz zagraniczni dealerzy pojazdów ciężarowych i naczep. W szczególności klientami grupy są firmy z Rosji, Ukrainy, Białorusi, Norwegii, Węgier, Litwy, Łotwy, Czech, Bułgarii, Rumunii, Słowacji, Estonii, Niemiec, Austrii, Francji, Holandii, Słowenii oraz Serbii. Zarząd zakłada również ekspansję zagraniczną w Europie, szczególnie w krajach sąsiedzkich. W planach jest ekspansja w Afryce, Azji i na Bliskim Wschodzie.

WIĘKSZE ZAPLECZE PRODUKCYJNE, WIĘCEJ INNOWACYJNYCH PRODUKTÓW W OFERCIE

W następstwie dwóch transakcji, po realizacji całej inwestycji, spółka powiększy znacząco bazę produkcyjną, co przekłada się na podwojenie mocy produkcyjnych. W oparciu o obecne i przejęte aktywa produkcyjne, Wielton może osiągnąć w  perspektywie 2 lat potencjał produkcyjny w wysokości ponad 16 tys. sztuk, a w kolejnych latach do 25 tys. sztuk rocznie. W związku z unowocześnieniem zakładów i optymalizacją procesów produkcji – po wdrożeniu zakupionych maszyn – Zarząd zakłada długoterminowo wzrost wydajności i obniżenie kosztów produkcji.

W planach na najbliższy rok jest pogłębianie kompetencji w zakresie badań i rozwoju (R&D). W mającym powstać jeszcze w tym roku Centrum Badawczo-Rozwojowym w Wieluniu zatrudnienie znajdzie kilkudziesięciu inżynierów. Wielton S.A. ma status Centrum Badawczo-Rozwojowego, co pozwala działać mu jak jednostce naukowej i finansować prace badawczo-rozwojowe ze środków zewnętrznych, m.in. z funduszy unijnych oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W Centrum Badawczo-Rozwojowym Wieltonu będzie jedyna w tej części Europy stacja do całopojazdowego badania naczepy. Stanowisko to pozwoli na przeprowadzenie badań symulacyjnych pojazdu odzwierciedlających realne warunki panujące podczas eksploatacji na drodze. Możliwe będzie zrealizowanie badań trwałości pojazdu w taki sposób, aby zminimalizować, lub wręcz wykluczyć ryzyko powstania usterki u klienta. W czerwcu br. spółka otworzyła również Biuro Projektowe w Parku Naukowo-Technologicznym Technopark Gliwice. Biuro projektowe będzie wspierać transfer innowacyjnych technologii z Politechniki Śląskiej do biznesu i zwiększać konkurencyjność Wieltonu. Innowacyjność rozwiązań produktowych zapewni spółce trwałą przewagę konkurencyjną na rynkach europejskich.