Terminal LNG w Świnoujściu rośnie w siłę: blisko 24 mln ton przyjętego surowca
Odbiór LNG w Świnoujściu był od początku jednym z filarów strategii dywersyfikacji importu gazu do Polski, a udział dostaw drogą morską pod kątem całkowitego zaopatrzenia w ten surowiec systematycznie rośnie. W 2016 roku LNG stanowiło zaledwie ok. 8 proc. dostaw gazu z zagranicy, podczas gdy w 2023 roku udział ten wzrósł do niemal 46 proc. całego importu błękitnego paliwa do Polski.
Dotychczas ORLEN odebrał za pośrednictwem Terminala 23,6 mln ton LNG (ponad 31,2 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym). Taka ilość paliwa wystarczyłaby, aby zapewnić gaz wszystkim korzystającym z tego paliwa gospodarstwom domowym w Polsce przez ponad sześć lat.
Rosnącą dynamikę importu skroplonego gazu ziemnego do Polski pokazuje coraz krótszy czas pomiędzy kolejnymi dostawami.
Setny ładunek LNG trafił do Świnoujścia w lipcu 2020 roku, a więc ponad cztery lata po uruchomieniu terminalu.
Na osiągnięcie drugiej setki potrzeba było niemal dwa razy mniej czasu niż na początku, bo zaledwie 28 miesięcy.
Sto kolejnych ładunków ORLEN odebrał w Świnoujściu w ciągu następnych 20 miesięcy (w sumie do tej pory dotarło już 300 ładunków).
Najwięcej dostaw LNG dotarło do Świnoujścia z Kataru (143 ładunki) oraz Stanów Zjednoczonych (134 dostawy), które od 2022 roku są głównym kierunkiem importu skroplonego gazu ziemnego.
Rosnący wolumen dostaw wiąże się także z wieloma inwestycjami, realizowanymi bądź planowanymi przez ORLEN. W pierwszej kolejności są nimi: zakończenie rozbudowy Terminala LNG w Świnoujściu oraz planowane na 2028 rok uruchomienie drugiego gazoportu w Zatoce Gdańskiej. W efekcie tych inwestycji łączna roczna przepustowość obu instalacji osiągnie ponad 14 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym.
W umacnianiu roli LNG w krajowym systemie bezpieczeństwa energetycznego istotne znaczenie ma rozwój własnej floty gazowców. Grupa ORLEN będzie mieć łącznie osiem takich jednostek, z czego cztery już są wykorzystywane. Odbiór pozostałych gazowców planowany jest przed końcem 2025 roku.