Stocznia z dużym kontraktem. Kto go zrealizuje?
Jak informuje CRIST S.A.: „trójmiejska stocznia podpisała kontrakty z firmą STX France, światowym potentatem w budowie statków pasażerskich, na konstrukcję modułów dla dwóch ponad 300 metrowych wycieczkowców. Budowane jednostki z serii Meraviglia mogą zabrać na pokład ponad 5700 pasażerów i 1500 członków załogi. Całkowita wartość każdego statku szacowana jest na półtora miliarda euro. – Przedmiotem dwóch kontraktów jest m.in. w pełni wyposażony blok pływający o długości 125 m. Masa tylko tego fragmentu to blisko 6000 ton, co pokazuję skalę wielkości tych projektów – mówi Tomasz Wrzask, PR & Marketing Manager, CRIST S.A.
STX France, to stocznia zlokalizowana w Saint Nazaire, czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruizer, mająca w swoim portfolio m.in. France, Queen Mary 2, Oasis of the Seas i Allure of the Seas. CRIST liczy na stałą współpracę z francuską stocznią.”
Polska stocznia może mieć jednak z realizacją tego niezwykle prestiżowego kontraktu jeden istotny problem. Wielu pracowników z tego sektora gospodarki znajduje zatrudnienie w Norwegii.
Jak informuje INN:Poland: „CRIST od pewnego czasu zmaga się z poważnymi brakami kadrowymi, które mogą mocno skomplikować realizację projektu. Stocznia ogłosiła niedawno, że planuje zatrudnienie 500 pracowników produkcyjnych. To 1/3 obecnego stanu załogi szacowanego na 1500 osób.” W związku z tym firma planuje zatrudniać pracowników z Ukrainy. Bierze także pod uwagę sprowadzenie pracowników z dalekiego wschodu.