W Polsce powstanie kadłub statku do transportu europejskiej rakiety Ariane 6

|
Kategoria: Wiadomości

Pierwszy lot Ariane 6 planowany jest na drugi kwartał 2022 roku. Statek Canopee, który przetransportuje elementy z francuskich fabryk do europejskiego kosmodromu Kourou będzie napędzany przez innowacyjny napęd.

Obok silników diesla na skroplony gaz ziemny ma mieć także cztery rozkładane żagloskrzydła, które będą wykorzystywać siłę wiatru. Mają one mieć wysokość 30 metrów przy powierzchni 1 452 m2. Jak podaje producent ten ekologiczny napęd ma pozwolić na 35% redukcję emisji zanieczyszczeń w porównaniu do statków, które aktualnie są wykorzystywane do transportu elementów rakiet.

Statek zbudowany zostanie przez holenderską stocznię Neptune Shipyards BV dla Alizes. Oficjalnie wiadomo już, że budowa jednostki odbędzie się w Holandii oraz w Polsce, ponieważ holenderska stocznia współpracuje z polską stocznią Partner Stocznia z Polic. Zgodnie ze specjalizacją polskiej stoczni, u nas w kraju zostanie wyprodukowany kadłub, który później zostanie odholowany do Holandii do wykończenia. Jednostka będzie miała długość 121 m, szerokość 23 m, jej nośność osiągać będzie 7,5 tys. ton. Statek będzie osiągać prędkość 16,5 węzłów.

Ariane 6 ma sprostać potrzebom klientów w zakresie usług startowych w pełnym zakresie misji kosmicznych o charakterze komercyjnym i instytucjonalnym. Wyrzutnia ma konfigurację modułową opartą na rdzeniowych stopniach zasilanych przez dolne i górne moduły paliwa ciekłego, które są uzupełniane przez dwa (wersja A62) lub cztery (wersja A64) mocowane na stałe silniki rakietowe.

Wyrzutnia będzie miała możliwość wystrzeliwania zarówno ciężkich, jak i lekkich ładunków na wiele orbit do zastosowań takich jak obserwacja Ziemi, telekomunikacja, meteorologia, nauka i nawigacja.