Przemysł z rozszerzoną rzeczywistością
Jak wynika z danych Transition Technologies – polskiej firmy informatycznej, która nieprzerwanie od 1991 roku tworzy autorskie systemy informatyczne w przemyśle coraz większe zastosowanie ma rzeczywistość rozszerzona (ang. Augmented Reality – AR). Jej podstawą jest system łączący obraz rzeczywisty z komputerowo generowanym obrazem. Obecnie najczęściej wykorzystuje ona widok z kamery zamontowanej w urządzeniu, na który następnie nakładana jest grafika 3D oraz inne informacje pochodzące z systemów IT.
W tej chwili ta technologia zmienia sposób funkcjonowania wielu branż, wśród nich m.in. medycyny, architektury, rozrywki, i w coraz większym stopniu szeroko rozumianego przemysłu i automatyki. Zaczyna być ona wykorzystywana w takich obszarach jak: serwis, projektowanie produktów, czy szkolenie pracowników.
Jak stwierdza w swojej analizie Transition Technologies, w kontekście do nowoczesnego, inteligentnego serwisu: technologia AR to przede wszystkim lepsza efektywność działań serwisowych, bez konieczności szkolenia serwisantów pod każde urządzenie, co zwykle bywa kosztowne i czasochłonne. W związku z tym inżynierowie z firmy Transition Technologies opracowali aplikację monitorującą bieżącą eksploatację urządzenia bądź maszyny na linii produkcyjnej.
Maszyna może sama zgłosić informację o przyszłej usterce lub wysłać ostrzeżenie, które jest następnie klasyfikowane pod kątem potencjalnych przyczyn problemu i sposobów jego usunięcia. Wynikiem tej klasyfikacji jest informacja o tym, co uległo lub niebawem ulegnie usterce wraz z dokładnymi instrukcjami i animacjami wskazującymi jak dokładnie wykonać naprawę.
– To rozwiązanie przynosi szereg korzyści – system klasyfikuje poszczególne kroki serwisowe, porządkuje je, a następnie wizualizuje za pomocą aplikacji poszerzonej rzeczywistości. Jednocześnie na bieżąco monitoruje wykonanie kolejnych kroków procedury serwisowej, a nawet pozwala złożyć zamówienie na potrzebne do naprawy elementy. Dzięki wykorzystaniu wiedzy eksperckiej połączonej z interaktywnymi animacjami oraz danymi płynącymi z sensorów i systemów IT, takie rozwiązaniem może kompleksowo wspomagać cały cykl serwisowy i utrzymaniowy – mówi Adam Gąsiorek, Dyrektor R&D z Transition Technologies.