Siemens wspiera kobiety w obszarze kompetencji Industry 4.0 i cyfryzacji
Siemens kieruje do studentek uczelni technicznych specjalny program mający na celu zwiększenie ich kompetencji cyfrowych w obszarze Industry 4.0. W ramach projektu „Inżynierki 4.0”, którego patronem jest Fundacja Edukacyjna Perspektywy, przygotowane zostały warsztaty prowadzone przez ekspertów od technologii przemysłowej, finansów w przemyśle i komunikacji. Program ten wpisuje się w działania Siemens mające na celu zwiększenie potencjału kobiet w branży technologicznej. Zgłoszenia można przesyłać do 27 lutego br.
Gospodarka polska potrzebuje kadr, które sprostają wyzwaniom związanym z jej modernizacją oraz cyfryzacją zgodnie z koncepcją Industry 4.0. Współczesnego inżyniera charakteryzować będzie specyficzny zestaw umiejętności, łączący takie dziedziny jak mechatronika czy informatyka przy jednoczesnej zdolności do rozumienia całości procesów technologicznych, specyficznych dla poszczególnych branż produkcyjnych. Będąc liderem w obszarze technologii dla przemysłu, Siemens wspiera rozwój najzdolniejszych studentów poprzez programy edukacyjne i motywujące do zdobywania wiedzy.
Grupą, która w opinii Siemens, zasługuje szczególnie na uwagę, zwłaszcza w kontekście niedoboru kadry inżynierskiej są kobiety – studentki czyli przyszłe inżynierki. To właśnie do nich kierowany jest program szkoleniowy „Inżynierki 4.0”. W ramach tego projektu członkowie zarządu Siemens, w tym p. Dominika Bettman oraz eksperci branżowi poprowadzą specjalistyczne warsztaty. Zajęcia dotyczyć będą m.in. takich obszarów jak „Nowoczesne technologie w przemyśle oraz metody zarządzania”, „Industry 4.0”, „Digitalizacja przemysłu”, „Nowoczesne systemy automatyki” i „Zarządzanie finansami w projekcie”. Zakres zajęć obejmuje także obszary związane z rozwojem osobistym na rynku pracy, czyli m.in. komunikację, wizerunek na rynku pracy, budowanie relacji w biznesie i mentoring. Oprócz uzyskania wiedzy uczestniczki projektu mają możliwość wzięcia udziału w konkursie, w którym główną nagrodą będzie wyjazd dla 3 osób na Hannover Messe w kwietniu 2018 roku.
„Siemens widzi potrzebę wsparcia przez firmy technologiczne kobiecych karier w zawodach inżynieryjnych. Polska gospodarka, podobnie jak gospodarka europejska coraz szybciej rozwija się technologicznie, co oznacza także większe zapotrzebowanie w zawodach związanych z produkcją i jej zapleczem inżynierskim. Studentki wyposażone w kompetencje w obszarze m.in. Industry 4.0 łatwiej znajdą zatrudnienie i w lepszy sposób dostosują się do potrzeb rynku pracy” – mówi Cezary Mychlewicz, dyrektor ds. marketingu branż przemysłowych w Siemens.
Siemens przewiduje, że szczególne znaczenie dla pracodawców będzie mieć wiedza w obszarze cyfryzacji i Industry 4.0. Czwarta rewolucja przemysłowa jest koncepcją dotycząca wykorzystania automatyzacji oraz przetwarzania i wymiany danych, a także wdrażania różnorodnych, nowych technologii zmieniających sposoby wytwarzania. Dotyczy ona także digitalizacji produkcji, gdzie urządzenia i systemy technologiczne są ze sobą skomunikowane, między innymi poprzez Internet, oraz gdzie analizowane są duże ilości danych produkcyjnych.
Projekt „Inżynierki 4.0” wpisuje się w inicjatywę Siemens „Potencjał kobiet dla branży technologicznej” mającą na celu wsparcie przez firmy technologiczne kobiecych karier w zawodach inżynieryjnych. Z opracowanego przez Siemensa i Fundację Edukacyjnej Perspektywy raportu wynika, że firmy powinny podjąć zdecydowanie więcej działań przyczyniających się do zwiększenia udziału kobiet w zawodach związanych z nowymi technologiami.
Obecnie odsetek kobiet na kierunkach inżynieryjnych polskich uczelni sięga 37 proc. Jednak w firmach z sektora STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) zaledwie co piąty pracownik na stanowisku specjalistycznym to kobieta. Dlatego cieszy fakt podjęcia przez firmę Siemens inicjatywy zwiększającej udział kobiet w zawodach technicznych. Przyczyni się ona do zwiększenia kompetencji kobiet na stanowiskach inżynierskich, a pracodawcom pozwoli uzyskać dostęp do większej liczby tak bardzo potrzebnych w tym zawodzie pracowników – mówi dr Bianka Siwińska, dyrektor wykonawcza Fundacji Edukacyjnej Perspektywy