FLARIS LAR1 najszybszym jednosilnikowym odrzutowcem dyspozycyjnym na świecie. Wyniki prób w locie
FLARIS LAR1 zakończył kolejny etap prób w locie. Próby były prowadzone na egzemplarzu samolotu 007 o masie startowej 1700 kg.
Podczas kolejnego, 30-godzinnego, etapu prób przeprowadzono, między innymi: próby stateczności i sterowności samolotu przy prędkości względem powietrza TAS równej 470km/h (250kts), na wysokości do 3050m n.p.m. (10000ft MSL).
Samolot potwierdził w próbach wyjątkowe osiągi i parametry techniczne, nieosiągalne dla lekkich odrzutowców klasy LJ i VLJ oraz biznesowych samolotów z napędem turbośmigłowym.
Próby wykazały:
- Rozbieg odrzutowca FLARIS LAR1 jest średnio pięciokrotnie krótszy od samolotów klasy LJ oraz VLJ i wynosi zaledwie 200m (600ft).
- Prędkość wznoszenia samolotu wynosi 6000ft/min (1800m/min) i jest niespotykana w klasie lekkich odrzutowców biznesowych. Jest ona zbliżona do prędkości wznoszenia samolotów szkolno-bojowych. Jest to wynik o połowę lepszy od tych, które osiągają dwusilnikowe lekkie odrzutowce LJ (Light Jet) oraz trzy i czterokrotnie lepsza niż samolotów klasy VLJ(Verry Light Jet) zarówno jedno i dwusilnikowych. Cena tych pierwszych rozpoczyna się od 10 mln USD, zaś drugich kształtuje się pomiędzy 2,8-6 mln USD.
- Dobieg samolotu wynosi zaledwie 180m (650 ft). Dla porównania dobieg samolotów klasy LJ/VLJ wynosi pomiędzy 600-1100m.
- Rewelacyjnie niskie zużycie paliwa, poniżej 120 litrów/h (33 gal/h) dla prędkości lotu 470 km/h (TAS250 kts). Zużycie paliwa jest trzykrotnie niższe niż odrzutowców klasy VLJ oraz 50% niższe niż jednosilnikowych biznesowych Turbopropów.
Próby Flaris 007 – zapowiedź większych możliwości
Kolejne testy jednosilnikowego odrzutowca dyspozycyjnego Flaris Lar 1 potwierdziły postawione założenia. Na egzemplarzu 007 przeprowadzono próby funkcjonalne podsystemów samolotu: systemu radionawigacyjnego Garmin G600, komputera pokładowego FFAS®, hydraulicznego systemu wypuszczania/chowania podwozia, systemów zamykania i otwierania luków podwozia oraz luku spadochronowego systemu ratunkowego.
Podczas prób zarówno płatowiec jak i silnik samolotu LAR1, Williams FJ33-5A, pracowały bez zarzutu. Silnik przepracował niezawodnie, w różnych warunkach, już ponad 100h.
– Jesteśmy dumni z postępu prób i nie jest to kres naszych możliwości – informuje Rafał Ładziński, dyrektor programowy Flaris. – FLARIS LAR1 już dziś spełnia nasze założenia. Przetransportuje 4 osoby na odległość 2500km w czasie poniżej 3,5 godziny.