Pożytki z IoT w przemyśle
Jak wynika z raportu Ericsson Mobility Report, w 2021 roku 28 mld różnego typu urządzeń będzie połączonych z siecią dzięki rozwiązaniom IoT (Internet of Thinks). Jednocześnie dwóch lat liczba tych urządzeń będzie dwa razy większa niż telefonów komórkowych. Zdaniem analityków z polskiej firmy informatycznej Transition Technologies zmiany te pokazują kierunki, w których rozwijać się będzie gospodarka i światowy przemysł, niosąc za sobą szereg korzyści dla użytkowników.
Dla przykładu zastosowanie technologii z obszaru IoT w przemyśle pozwala inżynierom i kierownikom produkcji na dzielenie się informacjami niezależnie od czasu i miejsca, w którym się znajdują oraz dostarczanie niemalże na bieżąco analiz dotyczących produkcji i produktu. – Coraz więcej maszyn stosowanych w przemyśle wytwarza i konsumuje dane. Wszechobecna siatka urządzeń (ang. Device Mesh), na którą składają się m.in. smartfony, tablety, gadżety typu wearable, pozwala na łatwiejsze wyszukiwanie informacji, korzystanie z dedykowanych aplikacji mobilnych czy przekazywanie kluczowych danych operatorom, technikom bądź inspektorom pracującym poza biurem. To z kolei umożliwia sprawniejsze zarządzanie produkcją, logistyką i komunikacją wewnątrz firmy. – mówi Adam Gąsiorek, Dyrektor Operacyjny ds. Rozwoju w Transition Technologies.
Jak stwierdza firma w swojej analizie: jedną z zalet wynikającą z zastosowania technologii z zakresu IoT, którą wymieniają specjaliści to optymalizacja. Urządzenia bazujące na rozwiązaniach IoT są w stanie monitorować np. stan eksploatacji maszyny. Czujniki zamontowane w maszynach, na liniach produkcyjnych czy urządzeniach sterujących gromadzą i przesyłają dane dostarczając nowego wymiaru informacji i wydajności, jakości i warunkach ich pracy. Wykorzystując możliwości, jakie daje dziś Big Data, dane te mogą być w sposób precyzyjny i czytelny analizowane, co z kolei umożliwia kierownikom produkcji podejmowanie trafniejszych, pewniejszych decyzji np. o wcześniejszej wymianie zużytej części maszyny. To z kolei ma bezpośredni wpływ na niezakłócony przebieg niektórych procesów przemysłowych i pracę całej fabryki lub sprawniejszą współpracę przedsiębiorstw zależnych od siebie w łańcuchu wartości.
Inteligentne technologie z obszaru IoT pozwalają serwisantom i kierownikom na wcześniejsze wykrywanie usterek i podejmowanie odpowiednich działań naprawczych. Analiza predykcyjna, a także wgląd w stan zapasów i łańcuch dostaw, mogą zmniejszyć koszty związane ze spodziewanym ryzykiem. Takie podejście ma przełożenie nie tylko na wymierne korzyści finansowe i ograniczenie czasu potrzebnego na usunięcie niespodziewanej awarii, ale bezpośrednio wpływa na lepszą organizację pracy całego personelu i ekosystemu firm partnerskich.