Początek prac nad pierwszym polskim satelitą komercyjnym
Na czele konsorcjum, które zrealizować ma ten cel, stanie spółka Croetech Instruments S.A. W jego skład wejdą firmy Hertz Systems, Atos Polska i Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego, a także instytucje naukowe, w tym Centrum Badań Kosmicznych PAN, Instytut Łączności i Akademia Morska w Gdyni. Satelita SAT-AIS-PL będzie pierwszym satelitą, którego wykonanie zlecono polskiemu konsorcjum przemysłowo-naukowemu. Fakt ten jest milowym krokiem w rozwoju branży kosmicznej w Polsce.
Tworzony satelita będzie częścią systemu bezpieczeństwa ruchu morskiego. – Zadaniem systemu SAT-AIS-PL będzie zbieranie informacji z automatycznego systemu identyfikacji statków (AIS) na potrzeby monitorowania i nadzoru bezpieczeństwa ruchu morskiego – mówi Michał Szaniawski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu. – Korzystać będą z niego zarówno użytkownicy polscy, jak i zagraniczni. Głównymi użytkownikami danych z systemu będą Urzędy Morskie, Wojsko Polskie, Straż Graniczna, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa, Służby Specjalne oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego.
Będzie to pierwszy tego typu projekt, realizowany przez polskie firmy i instytucje naukowe. Jak dotąd w naszym kraju tworzone były tego typu projekty o charakterze stricte naukowym. – Poprzednie polskie satelity: PW-SAT, LEM i HEWELIUSZ, zostały zbudowane przez instytucje naukowe. PW-SAT stworzyli studenci Politechniki Warszawskiej, a za budowę satelitów LEM i HEWELIUSZ odpowiadało Centrum Badań Kosmicznych PAN. Ich przeznaczenie nie wykraczało poza świat nauki oraz testowania nowych technologii na orbicie. SAT-AIS-PL będzie pełnił funkcje użytkowe i jego budowa, wraz z całym systemem naziemnym, jest znacznie bardziej złożona i długotrwała. Jesteśmy dumni z faktu, że mamy możliwość prowadzenia tego projektu w ścisłej współpracy z polskimi podmiotami zarówno przemysłowymi, jak i naukowymi – mówi dr Grzegorz Brona, prezes Creotech Instruments S.A.