PKP Intercity otrzyma z KPO ponad 2 mld zł dofinansowania na zakup i modernizację taboru
PKP Intercity otrzyma ponad 2 miliardy złotych wsparcia z KPO, co stanowi 94% wszystkich wydatków, jakie przewoźnik przeznaczy na zakup 56 zeroemisyjnych lokomotyw i modernizację 248 wagonów pasażerskich. Wszystkie kontrakty będą realizowane w polskich zakładach.
30 października br. podpisano umowę na bezzwrotne wsparcie PKP Intercity w wysokości 2 miliardów 162 milionów złotych, pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Łączna wartość wydatków objętych dofinansowaniem wynosi 2 miliardy 297 milionów złotych, co oznacza, że wsparcie ze środków UE przekracza 94% wydatków kwalifikowalnych.
Fundusze te zostaną przeznaczone na realizację siedmiu projektów, które już są w toku. Obejmują one zakup nowoczesnych, bezemisyjnych lokomotyw oraz modernizację różnych typów wagonów. Wartość dwóch projektów związanych z zakupem 56 lokomotyw przekracza 1 miliard złotych, a inwestycje dotyczące modernizacji wagonów wynoszą 1,2 miliarda złotych. Warunkiem przyznania unijnego grantu jest ukończenie wszystkich projektów do połowy 2026 roku, a ostateczny termin zakończenia przedsięwzięcia wyznaczono na 30 czerwca przyszłego roku.
„Ta umowa jest dla nas bardzo ważna, pozwala na finansowanie ogromnych inwestycji. Obecnie PKP Intercity ma ulokowane w polskim przemyśle kontrakty o wartości ponad 15 miliardów złotych. Dzisiejsza umowa pozwala nam realizować te kontrakty i przygotować kolejne. Te pieniądze popłyną do polskich producentów, a pasażerowie otrzymają bardzo wysokiej jakości tabor, dzięki czemu będą mogli podróżować komfortowo” – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Kontrakty na modernizację wagonów oraz zakup lokomotyw będą realizowane wyłącznie w pięciu polskich fabrykach taboru: poznańskiej Fabryce Pojazdów H. Cegielski, bydgoskiej Pesa, Pesa w Mińsku Mazowieckim, PKP Intercity Remtrak (modernizacja wagonów) oraz Newag w Nowym Sączu (lokomotywy elektryczne).
Prezes Janusz Malinowski poinformował, że PKP Intercity planuje przewieźć niemal 80 milionów pasażerów w tym roku, a do 2030 roku liczba ta ma wzrosnąć do 110 milionów.
Wagony i lokomotywy finansowane z funduszy Krajowego Planu Odbudowy będą obsługiwać trasy kolejowe na liniach międzywojewódzkich w całej Polsce, zgodnie z umową zawartą z Ministerstwem Infrastruktury na świadczenie usług publicznych. Na mapie połączeń znajdą się zarówno duże aglomeracje, takie jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk i Poznań, jak i mniejsze miasta, w tym Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane i Piotrków Trybunalski.
„Chciałabym podkreślić, że kolej w Polsce jest dofinansowana ze środków unijnych od ponad 20 lat. I skutki tego dofinansowania widać na każdym kroku: modernizowane i nowowybudowane dworce i perony, linie kolejowe, nowoczesny tabor. Widać to też w cyklicznych wzrostach liczby pasażerów korzystających z kolei” – powiedziała Joanna Lech, dyrektor CUPT.
Po zakończeniu tej inwestycji łączna suma wszystkich wykorzystanych przez PKP Intercity środków unijnych od początku istnienia spółki wyniesie ponad 5,2 mld zł na inwestycje o łącznej wartości ponad 11 mld zł.
Środki te pozwoliły na modernizację i zakup 846 wagonów, 96 lokomotyw elektrycznych oraz 60 elektrycznych zestawów trakcyjnych, w tym 20 składów Pendolino, a także na zakup i modernizację 43 lokomotyw spalinowych.
PKP Intercity jest największym polskim operatorem kolejowym, który zapewnia połączenia między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w Polsce, a także łączy mniejsze miejscowości z dużymi aglomeracjami. Spółka obsługuje również połączenia międzynarodowe.