Badania wytrzymałościowe samolotu FLARIS LAR 1

Źródło informacji: Metal-Master

Badania wytrzymałościowe samolotu FLARIS LAR 1 dobiegają już końca. Prace badawcze prowadzone są w laboratorium Wojskowej Akademii Technicznej równolegle z próbami systemów odrzutowca na lotnisku. To już ostatnie testy naziemne. Kolejnym krokiem będzie pierwszy lot odrzutowca.

Dwa tygodnie temu samolot FLARIS LAR 1 został przebazowany do Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy. Specjaliści firm FLARIS i Metal-Master prowadzą tam kolejne próby systemów samolotu. Pod lupę została wzięta automatyka zespołu napędowego, układu paliwowego, układu hydraulicznego oraz nawigacji.

Zespół pilotów doświadczalnych pod kierownictwem inż. Pilota Henryka Szkudlarza wraz z zespołem mechaników WZL2 przeprowadza tam prace końcowe, w tym wyważenie i niwelacje samolotu.

flaris3_PP_25

– Z produkcją ruszamy w przyszłym roku. Kolejnym krokiem, po testach w locie, będzie więc zdobycie wymaganych certyfikatów – mówi konstruktor Flarisa i dyrektor projektu Rafał Ładziński.

Odrzutowiec powstał w firmie Metal-Master, producenta maszyn i urządzeń technologicznych dla przemysłu samochodowego. Flarisy będą produkowane z wykorzystaniem dotychczasowych doświadczeń w automatyzacji procesów oraz najnowszych technik wytwarzania.

– Uważam, że w najbliższych dwóch, trzech dekadach przemysł lotniczy zostanie opanowany przez światowych liderów motoryzacji, których obecne rozwiązania często przewyższają te z przemysłu lotniczego. Już dziś na zachodzie Europy powstaje nowy przemysł zajmujący się implementacją technologii samochodowych w przemyśle lotniczym. To tam, na styku nauki, liderów przemysłu lotniczego i samochodowego powstają nowe branże – wyjaśnia kierownik zespołu BR Rafał Ładziński.