Miliardowy kontrakt STRABAG-u na kolei
Jak informuje koncern: „Konsorcjum składające się ze spółek Grupy STRABAG oraz firmy Krakowskie Zakłady Automatyki SA. zmodernizuje 20-kilometrowy fragment linii E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Jest to obecnie największa inwestycja kolejowa w Polsce, której wartość wynosi 958 mln zł netto. Realizacja projektu potrwa do kwietnia 2021 r. – Podpisaliśmy umowę na realizację największej inwestycji kolejowej w kraju. Jest to projekt złożony pod względem inżynieryjno-technicznym i stanowi pod tym względem duże wyzwanie. Jesteśmy do niego doskonale przygotowani – od 30 lat realizujemy w Polsce kluczowe kontrakty infrastrukturalne, również w Krakowie. W projektach kolejowych wykorzystujemy najnowocześniejsze technologie i urządzenia, które gwarantują najwyższą jakość i niezawodność – mówi Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG Sp. z o. o.
– Od początku roku to już piąty kontrakt, który podpisała nasza spółka na modernizację linii kolejowych. Cieszę się, iż również w tym perspektywicznym segmencie budownictwa STRABAG potwierdza swój profesjonalizm i umacnia swoją pozycję. To również kolejny duży projekt infrastrukturalny, który realizujemy w Krakowie – w lipcu tego roku oddajemy mieszkańcom miasta i regionu fragment trasy S7 wraz z mostem na Wiśle – tzw. Trasę Nowohucką. Jesteśmy dobrze przygotowani do realizacji tego kontraktu, który jest nie tylko dużym wyzwaniem technologicznym, ale przede wszystkim organizacyjnym. Jestem przekonany, iż przy dobrej współpracy z Inwestorem i miastem uda nam się ten trudny kontrakt zakończyć w terminie – podsumowuje Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG Sp. z o. o.
W ramach kontraktu powstanie nowa Szybka Kolej Aglomeracyjna w Krakowie (SKA). Dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory kolejowe między Dworcem Towarowym a Krakowem Płaszowem oraz jeden dodatkowy tor do Bieżanowa. I tu powstaną dwa kolejne przystanki – jeden w ścisłym centrum Krakowa, drugi na obrzeżach. Pierwszy planowany jest na Grzegórzkach, w rejonie ul. Kopernika. Będzie to kolejny, po Dworcu Głównym, największy węzeł przesiadkowy w Krakowie. Drugi zlokalizowany zostanie przy ul. Złocieniowej.
Ponadto Konsorcjum wybuduje dwa mosty kolejowe na Wiśle o długości 234 m oraz 227 m każdy. Kluczowe obiekty mostowe powstaną w rejonie ulic Dietla i Grzegórzeckiej. Kontrakt przewiduje również przebudowę czterech stacji kolejowych: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów. Wszystkie stacje wyposażone zostaną w elementy małej architektury oraz system informacji pasażerskiej. Prace obejmą łącznie 55 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady i kładki dla pieszych.
Poza budową Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i obiektów inżynieryjnych, Konsorcjum zmodernizuje linie kolejowe nr 133 i 91 o długości 20 km na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Realizacja inwestycji zwiększy przepustowość ruchu pociągów i skróci czas przejazdu podróżujących.
Zmodernizowane stacje i nowa Szybka Kolej Aglomeracyjna zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei dalekobieżnych na linii E30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla oraz łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju. Inwestycja zrealizowana zostanie w ramach unijnego programu finansowego Connecting Europe Facility w formule projektuj i buduj. Dzięki budowie nowego odcinka kolejowego powstanie wygodny węzeł przesiadkowy z komunikacją miejską.”