Mapa dla pracowników w branży motoryzacyjnej
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez BPSC, co trzecie duże przedsiębiorstwo z branży motoryzacyjnej korzysta z mapy umiejętności technicznych pracowników. To bardzo przydatne narzędzie dla firm o dużej rotacji pracowników, wielozmianowych i działających w systemie Just in Time, gdzie trzeba bardzo szybko znaleźć zastępstwo w momencie niedyspozycji czy choroby pracownika. – Matryca daje pojęcie o faktycznym poziomie opanowania przez pracownika poszczególnych czynności na linii produkcyjnej czy gnieździe roboczym. Pozwala trafnie dopasowywać pracowników produkcji do gniazd produkcyjnych, planować ich rozwój na podstawie zidentyfikowanych luk umiejętności i podpowiadać kto może przeszkolić pracownika w danym obszarze. Wskazuje też na czynności lub na stanowiska, co do których istnieje poważne ryzyko, że w czasie niespodziewanych nieobecności lub dodatkowych zleceń, mogą one okazać się wąskim gardłem z uwagi na niskie zabezpieczenie w kwalifikacje – mówi Anna Węgrzyn, wieloletni praktyk HR, kierownik projektu mHR w BPSC.
Analiza BPSC wskazuje, że firmy motoryzacyjne korzystają z mapy umiejętności technicznych relatywnie rzadko, co ma ogromny wpływ na jakość procesu produkcji opartego o rygorystyczne normy i wymagania odbiorców, a także możliwość optymalizacji zatrudnienia. Tym bardziej, że wynagrodzenia w branży motoryzacyjnej są najwyższe spośród wszystkich gałęzi przemysłu. Według raportu Sedlak & Sedlak mediana wynagrodzeń pracownika produkcji zatrudnionego w motoryzacji wyniosła w ubiegłym roku 4.500 zł brutto. To o 1.000 zł więcej niż płaci się w branży hutniczej i o blisko 1.500 zł więcej niż w branży meblarskiej.