IT bez zabezpieczeń – wyniki badania Orange Insights

IT bez zabezpieczeń – wyniki badania Orange Insights

05/11/2015

Jak wynika z drugiej edycji raportu Orange Insights, który analizuje podejście małych i średnich firm do informatyzacji, 71% przedstawicieli firm z tego sektora gospodarki uważa, że jest on wysoki. Jednocześnie, według co czwartego badanego najważniejszy trend w informatyzacji to dynamiczny rozwój systemów informatycznych wspierających rozwój firmy. W przypadku 55% badanych firm osobą odpowiedzialną za IT jest zewnętrzny współpracownik. Zdecydowana większość z nich (88%), z zabezpieczeń IT najczęściej stosuje antywirusy, a najrzadziej back up (35%). – Większość badanych firm z sektora MSP określa swój poziom informatyzacji jako wysoki. Na pierwszy rzut oka wynik jest bardzo zadowalający, jednak problem pojawia się przy analizowaniu ich podejścia do kwestii bezpieczeństwa IT. Trudno powiedzieć, że firma jest wysoce zinformatyzowana, gdy nie korzysta z backupu danych, czy szyfrowania poczty e-mail. To podstawowe zabezpieczenia IT, które powinny być stosowane we wszystkich firmach bez wyjątku, a nie jak pokazuje badanie Orange Insights, jedynie w niedużej grupie – mówi Artur Stankiewicz Dyrektor Segmentu Klientów SME i SOHO. I dodaje: – Lepiej jest z korzystaniem z programów antywirusowych, jednak jak wynika z analiz, większość ze stosowanych przez firmy antywirusów to podstawowe wersje programów, dostępnych bezpłatnie w internecie. Oczywiście nie deprecjonuje to ich skuteczności, jednak firma, która przechowuje w pamięci komputerów wrażliwe dane, jak chociażby dotyczące kont bankowych, czy umów biznesowych powinna korzystać z bardziej zaawansowanych rozwiązań.
W drugiej edycji badania Orange Insights, które przeprowadzone zostało przez Orange Polska, dotyczącej małych i średnich firm wzięło udział 500 przedstawicieli przedsiębiorstw z sektora MSP, w tym 300 właścicieli i szefów, 100 specjalistów IT zatrudnionych na etat oraz 100 freelancerów IT współpracujących z małymi lub średnimi firmami. Badanie zostało zrealizowane metodą CATI/CAWI, w jego ramach zrealizowano łącznie 500 ankiet. W celu uzyskania reprezentatywności danych wyniki zostały przeważone według struktury branż.

Orange Insights_infografika