Hyper Poland w finałowej piętnastce hiszpańskiego konkursu TrenLab
Hyper Poland dostał się do ścisłego finału konkursu TrenLab – programu akceleracyjnego kolei hiszpańskich. Polska spółka została wybrana do finałowej piętnastki spośród 240 innowacyjnych projektów pochodzących od firm z całego świata, pokonując zespoły m.in. z Niemiec, Izraela, Meksyku i USA.
TrenLab to inicjatywa stworzona przez Renfe, czyli hiszpańskie koleje państwowe. Jej celem jest wyłuskanie najlepszych i najbardziej innowacyjnych projektów związanych z transportem, koleją i telekomunikacją. Z finałowych 15 projektów hiszpańscy eksperci 12 grudnia wybiorą w Madrycie 3 najlepsze firmy, które od razu podpiszą sześciomiesięczną umowę z hiszpańskimi kolejami. Nagrodą w konkursie są nie tylko pieniądze na dalszy rozwój projektu, ale też know-how i wsparcie technologiczne od kolei hiszpańskich.
W odróżnieniu od innych firm na świecie, które pracują nad technologią hyperloop, czyli magnetycznej kolei próżniowej, Polacy nie planują budowy próżniowego tunelu od zera. Inżynierowie Hyper Poland znaleźli sposób na dostosowanie istniejących już torów kolejowych do potrzeb kolei magnetycznej. Dzięki temu już za kilka lat po polskich i europejskich torach mogłyby zacząć jeździć pociągi magnetyczne z prędkością 300 km/h.
Co istotne, taka modyfikacja nie zmienia podstawowej funkcji toru kolejowego i nadal mogą poruszać się po nim zwykłe pociągi. Dopiero w drugim etapie projektu, polscy inżynierowie chcą przykryć tory prefabrykowaną pokrywą i obniżyć ciśnienie powietrza wewnątrz praktycznie do zera. Zlikwidowanie oporów powietrza podwoiłoby prędkość poruszania się do 600 km/h.
– W pociągu poruszającym się w normalnych warunkach z prędkością ok. 160 km/h, opory powietrza powodują stratę 80% energii generowanej przez silniki. Magnetyczna kolej próżniowa poruszając się czterokrotnie szybciej niż zwykłe pociągi, będzie zużywać zaledwie jedną piątą energii, której potrzebuje kolej konwencjonalna – mówi Przemysław Pączek.