W Jaworze rozpoczyna się budowa fabryki Mercedes-Benz Vans
Mercedes-Benz Manufacturing Poland poszerza swoją działalność produkcyjną w Polsce i rozpoczyna budowę wcześniej zapowiadanej fabryki elektrycznych samochodów dostawczych – czytamy na firmowy profilu FB spółki. Zatrudnienie ma znaleźć ok 2,5 tys. osób. 4 grudnia została wbita łopata pod inwestycję o wartości 1 miliarda euro.
Nowy zakład powstaje tuż obok istniejącej już od 2019 roku fabryki, w której produkowane są silniki, komponenty do silników oraz baterie do pojazdów hybrydowych. Obiekt będzie się specjalizować w budowie pojazdów opartych na nowej platformie VAN.EA.
Bez względu na rodzaj napędu – na przednie koła czy 4×4 – wszystkie pojazdy będą wyposażone w najnowszą wersję systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS). Dodatkowo, standardowo zastosowany zostanie system ładowania 800 V oraz ładowarka AC o mocy 22 kW, zapewniające szybkie i efektywne ładowanie.
Od 2026 roku wszystkie nowo opracowywane średnie (Vito/V-klasa) i duże (Sprinter) vany Mercedesa będą bazować na modułowej platformie VAN.EA. Pierwsze elektryczne modele oparte na tej platformie są już testowane na publicznych drogach, co stanowi ważny krok w kierunku w pełni elektrycznej przyszłości marki.
Fabryka, będzie działać zgodnie z najwyższymi standardami w zakresie produktywności, uproszczonych procesów i zrównoważonego rozwoju, skupiając się na produkcji elektrycznych samochodów segmentu premium.
Zakład będzie całkowicie neutralny pod względem emisji CO2, podobnie jak pozostałe fabryki w globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans – komunikuje Mercedes Benz Polska.
Dolnośląska fabryka zamierza pokryć 100% swojego zapotrzebowania na energię z odnawialnych źródeł, wykorzystując różnorodne technologie, takie jak fotowoltaika, energia wiatrowa, pompy ciepła oraz energia geotermalna, aby zapewnić energię zarówno elektryczną, jak i cieplną.
Dodatkowo, w razie konieczności, jako rezerwowe źródło energii w godzinach szczytu, przewidziano możliwość wykorzystania niewielkiej ilości biogazu.
Naszym celem jest osiągnięcie ponad 50% udziału pojazdów elektrycznych (BEV) w sprzedaży do 2030 roku, co idzie w parze ze znaczącą redukcją emisji CO2 na każdym etapie cyklu życia nowych samochodów dostawczych – opowiadał Andreas Zygan, szef działu rozwoju Mercedes-Benz Vans.