EZT EN57 „Feniks” rusza na tory

Autor:
|
Kategoria: Wiadomości z kraju

Polski Tabor Szynowy i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. zaprezentowały zmodernizowane Elektryczne Zespoły Trakcyjne serii EN57, których nazwą handlową jest „Feniks”. Posiadają one nowatorskie na polskim rynku kolejowym rozwiązania techniczne i wizualne. Warto wskazać na fakt, że najbardziej zaawansowana modernizacja serii EN57 w Polsce, została przeprowadzona według autorskiej dokumentacji konstrukcyjnej FPS oraz w oparciu o sprawdzone rozwiązania technologiczne.

ezt_en57_feniks

Jedną z zalet „Feniksów” jest wysoka jakość wykonania, która nie odbiega standardem od nowych konstrukcji. Jednocześnie wymagają one niewielkich nakładów finansowych, związanych z wdrożeniem składów do eksploatacji. Jest tak z tego względu, że EN57 Feniks nie wymaga utworzenia nowej, dedykowanej bazy serwisowej. Dodatkowo, jednostki są dostępne praktycznie od ręki. Mogą wyjechać na tory po dostosowaniu do wymogów zamawiającego. Zmodernizowane składy mogą służyć pasażerom jeszcze kolejnych 30 lat. – Nazwa handlowa odzwierciedla gruntowny zakres modernizacji wysłużonych, niskoperonowych zespołów EN57. Ze względu na skalę przeprowadzonych prac nawiązuje do odradzającego się z popiołów mitycznego feniksa. Naszym celem było sprostanie oczekiwaniom przewoźników, użytkujących obecne składy EN57 i dostosowanie pojazdów tego typu do rosnących wymagań podróżnych, zachowując przy tym najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa eksploatowanych jednostek. Chodziło również o to, aby w ramach trwającego procesu odnawiania kolejowego taboru pasażerskiego w Polsce stworzyć alternatywę dla wymiany wyeksploatowanych pojazdów na nowe, ze względu na znaczne koszty nie tylko zakupu, ale późniejszego utrzymania pojazdów.  Warto wspomnieć, że jest to najbardziej zaawansowana modernizacja pojazdów EN57 w Polsce – mówi Marcin Guryniuk, prezes Polskiego Taboru Szynowego. I dodaje: – Nie mieliśmy żadnych wątpliwości, że firmą, która sprosta temu wyzwaniu, będzie FPS. Wieloletnie doświadczenie w budowaniu zupełnie nowych pojazdów stanowi gwarancję najwyższej jakości wykonania. Zasadność tej decyzji jest podparta autorską dokumentacją konstruktorską. Jesteśmy przekonani, że w najbliższych latach na polskich torach będziemy widzieć coraz więcej EN57 w standardzie Feniksów. Chcemy również stanowić inspirację dla innych modernizowanych pojazdów.

Jak informuje producent” obecnie H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych prowadzi gruntowną modernizację 20 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57. Pierwszych 10 Feniksów już niedługo będzie gotowych do eksploatacji. Będą wymagały jedynie ewentualnego dostosowania do potrzeb finalnego użytkownika. Prototyp Feniksa przejechał bezawaryjnie ponad 4 tysiące km, a jego eksploatacja pomiędzy remontami generalnymi zakłada przebieg na poziomie około 3,5 miliona kilometrów.