W chorzowskim zakładzie Alstom powstanie 185 wagonów, które będą obsługiwać sieć metropolitarną Dublina

Autor:
|
Źródło informacji: Alstom

Od 2026 roku sieć DART+ (Dublin Area Rapid Transit) będzie obsługiwana przez nowoczesne pociągi elektryczne Alstom. Nowa flota 37 pociągów elektrycznych i akumulatorowo-elektrycznych, zamówiona przez Koleje Irlandzkie, ma znacząco przyczynić się do poprawy jakości transportu pasażerskiego w aglomeracji miasta Dublin, zwiększając przepustowość linii i dostępność pojazdów.

W skład floty wejdą pięciowagonowe pociągi, produkowane przez zakład w Chorzowie, będące częścią zamówienia obejmującego łącznie 185 wagonów – 155 akumulatorowo-elektrycznych i 30 elektrycznych. Umowa ramowa przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia do 750 wagonów w ramach programu DART+, który zakłada podwojenie przepustowości i trzykrotny wzrost poziomu elektryfikacji sieci kolejowej w regionie Dublina. Program ten ma na celu uczynienie kolei filarem zrównoważonego transportu w Irlandii.

Czytaj więcej: Chorzowski zakład Alstomu obchodzi 160 lat istnienia

Podczas prezentacji pociągu w tym tygodniu w Dublinie, prezes Kolei Irlandzkich, Jim Meade, podkreślił: „To kluczowy krok w realizacji naszej wizji zdekarbonizowanej sieci kolejowej. Pragniemy, aby kolej stała się w Irlandii kręgosłupem zrównoważonego i zintegrowanego systemu transportu, który ułatwia przemieszczanie się ludzi i dostęp do różnych miejsc. Naszym celem jest poprawa jakości życia poprzez zapewnienie w pełni dostępnego, elastycznego, częstego, szybkiego, przyjaznego dla użytkownika i środowiska oraz ekonomicznego w eksploatacji systemu niskoemisyjnego.”

Dostawa 185 składów X’trapolis to największe i najbardziej przyjazne środowisku zamówienie w historii irlandzkiego transportu publicznego. To przełomowy moment dla Kolei Irlandzkich, który zapoczątkuje modernizację taboru na Zielonej Wyspie. Nowe pociągi, produkowane w chorzowskim zakładzie Alstom, zastąpią starsze, japońskie składy. Dziesięciowagonowe składy, powstałe przez połączenie dwóch pięciowagonowych pociągów, będą najdłuższymi pociągami w historii irlandzkiej kolei, zdolnymi przewieźć ponad 1,1 tysiąca pasażerów.

„Jesteśmy niezwykle dumni, że nasz zakład w Chorzowie, będący jedną z największych i najnowocześniejszych fabryk Alstom, realizuje tak ważne zamówienie dla Irlandii i jej mieszkańców. To dla nas wyjątkowa okazja do uczestnictwa w tworzeniu jednej z największych flot bateryjnych w Europie. Wspólnie z Kolejami Irlandzkimi zaprojektowaliśmy modułową platformę pociągów X’trapolis, która zapewni komfort podróży i będzie przez lata służyć pasażerom w Dublinie i jego okolicach,” powiedziała Beata Rusinowicz, dyrektor zarządzająca Alstom na Polskę, Ukrainę i Kraje Bałtyckie.

Oprócz dostawy nowej floty firma zapewni Kolejom Irlandzkim wsparcie techniczne i części zamienne przez pierwsze 15 lat eksploatacji, a także trzy symulatory pociągów do szkolenia maszynistów.