Continental wskazuje główne kierunki rozwoju portów
Specjalizujący się w produkcji opon, a także inteligentnych technologii do transportu osób i towarów Continental prognozuje pięć głównych tendencji, zgodnie z którymi rozwijać się będą porty morskie w najbliższych latach. Ma to o tyle znaczenie, że cały czas są one kluczowymi ośrodkami handlu międzynarodowego i jednym z głównych ogniw globalnego łańcucha dostaw.
– Sprostanie aktualnym wyzwaniom stawianym firmom działającym w sektorze portowym, jest dla Continental, jako wiodącego producenta opon, bardzo ważnym zadaniem. Naszym celem jest opracowanie oferty specjalistycznych produktów i innowacyjnych rozwiązań przeznaczonych do pojazdów pracujących w portach, które nie tylko usprawnią pracę firm transportowych, ale także poprawią ich bezpieczeństwo – mówi Julian Alexander, manager linii produktów do przeładunku materiałów w dziale opon specjalistycznych CST Continental.
Do głównych trendów w rozwoju portów – według Continenal – należeć będzie:
1. Skala przewozu ładunków: w tej chwili największe kontenerowce osiągają długość 400 m, szerokość 50 m i są w stanie przewozić ładunki o masie przekraczającej nawet 200.000 ton. Fakt ten wpływa bezpośrednio na budowę bardziej rozbudowanych portów, a w konsekwencji na wzrost liczebności firm transportowych.
2. Prędkość: w tym przypadku podstawowe znaczenie ma precyzyjne planowanie procesów i operacji z uwagi na duży wpływ sił naturalnych (jak np. fale) oraz opłaty za korzystanie z doku. Dlatego też porty morskie muszą działać szybko i dynamicznie, by pozostać atrakcyjnymi dla firm przewozowych. Jednocześnie też operatorzy pojazdów portowych nie mogą pozwolić sobie na ewentualne przestoje.
3. Bezpieczeństwo: obecnie – jak wynika z danych raportu Brytyjskiej Instytucji ds. BHP – co trzeci pracownik doku doświadczył obrażeń ciała, a 70% uważa, że ich bezpieczeństwo jest zagrożone. W związku z tym w transporcie portowym istotne jest nie tylko doskonalenie pojazdów pod kątem bezpieczeństwa, ale także opon, które mają decydujący wpływ na hamowanie oraz stabilność pojazdu, a w konsekwencji na bezpieczeństwo kierowcy.
4. Zrównoważony rozwój: jak dotąd pojazdy stanowią jedno z głównych źródeł emisji zanieczyszczeń w portach, z czego 20% emisji wynika z oporu toczenia opon. Stąd też dużego znaczenia nabiera obniżenie oporów toczenia i zminimalizowanie emisji spalin.
5. Inteligencja: w niedalekiej przyszłości porty morskie będą zautomatyzowane, a nowe technologie umożliwią przepływ informacji i towarów, dzięki połączeniu ze sobą wszystkich urządzeń pracujących w porcie. Przykładem takich rozwiązań są wprowadzenie pierwszych zautomatyzowanych terminali przez port w Rotterdamie oraz rozpoczęcie przez belgijską firmę MOL, partnera Continental, dostawy ciągników z oponami wyposażonymi w instalowane fabrycznie czujniki ContiPressureCheck.