Bosch Rexroth w pełni wyposażył sale edukacyjne w Lotniczych Zakładach Naukowych

Bosch Rexroth w pełni wyposażył sale edukacyjne w Lotniczych Zakładach Naukowych

02/11/2024
Autor:
|

Firma Bosch Rexroth podjęła się ambitnego projektu wyposażenia sal dydaktycznych w nowo powstającym Branżowym Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie automatyki przemysłowej przy Lotniczych Zakładach Naukowych (LZN) we Wrocławiu.

Głównym celem inicjatywy jest wsparcie kształcenia kadr dla nowoczesnej gospodarki w sektorze elektroniczno-mechatronicznym poprzez stworzenie placówki współpracującej bezpośrednio z przemysłem, co umożliwi jej korzystanie z najnowocześniejszego sprzętu, technologii oraz wiedzy ekspertów w zakresie automatyki przemysłowej, automatyzacji i Przemysłu 4.0.

Do końca czerwca 2026 r. planuje się przeszkolenie blisko 400 osób, w tym 1/3 młodzieży – uczniów technikum, około 200 dorosłych, w tym studentów i pracowników przemysłowych, oraz ponad 30 nauczycieli przedmiotów zawodowych.

W ramach projektu opracowano innowacyjną ścieżkę dydaktyczną, która łączy teorię z praktyką, umożliwiając kursantom zdobycie umiejętności niezbędnych w nowoczesnym przemyśle. BCU będzie prowadziło działalność edukacyjno-szkoleniową, integracyjną, innowacyjno-rozwojową oraz doradczo-promocyjną, włączając do współpracy szkoły, uczniów, nauczycieli, organizacje branżowe i podmioty przemysłowe, co stworzy przestrzeń do wspólnych projektów szkoleniowo-edukacyjnych.

Centrum w LZN stanie się nie tylko miejscem kształcenia i wymiany wiedzy, lecz także laboratorium, w którym będzie można testować technologie przed ich wdrożeniem w realnych warunkach. Projekt ten jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w automatyce i Przemyśle 4.0.

Dzięki współpracy z Lotniczymi Zakładami Naukowymi i Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (SIMP) Bosch Rexroth stworzył kompleksową koncepcję edukacyjną łączącą teorię z praktyką, umożliwiając osobom zainteresowanym rozwojem w nowych technologiach zdobycie umiejętności potrzebnych do pracy w dynamicznie rozwijających się sektorach technologicznych.

Nowoczesne pracownie: krok po kroku

Szczegółowy program nauczania w Branżowym Centrum Umiejętności obejmuje różnorodne aspekty nowoczesnych systemów automatyki i sterowania. Uczestnicy szkoleń przejdą przez wszystkie etapy pracy z liniami produkcyjnymi zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0 – od budowy i uruchomienia po eksploatację i monitorowanie procesów.

Aby zrealizować te cele, utworzono sześć specjalistycznych pracowni o zróżnicowanym stopniu zaawansowania. Pięć z nich skupia się na konkretnych zagadnieniach i rozwijaniu technicznych umiejętności uczestników, natomiast szósta pracownia łączy zdobytą wiedzę praktyczną i teoretyczną, tworząc w pełni zautomatyzowaną edukacyjną linię montażową.

Pracownia elektroniki i montażu

Nauka praktycznych umiejętności rozpoczyna się w pracowni elektroniki i montażu, gdzie uczestnicy szkolenia zapoznają się z podstawami elektroniki i elektrotechniki. Program zajęć obejmuje montaż podzespołów elektroniki i automatyki, a nauka na tym etapie koncentruje się na przyswajaniu podstaw teoretycznych niezbędnych do projektowania i montażu systemów automatyki zgodnie z dokumentacją techniczną i obowiązującymi standardami branżowymi.

Zwieńczeniem tego etapu jest projekt montażu szafy sterowniczej, wyposażonej w sterownik PLC, moduły wejścia/wyjścia, zasilanie, zadajniki oraz sieć Ethernet. Tego typu szafy, zawierające podstawowe komponenty sterowania, będą wykorzystywane w dalszych pracowniach, umożliwiając uczestnikom zdobywanie kolejnych, bardziej zaawansowanych umiejętności.

Pracownia nowoczesnych systemów sterowania

W kolejnej pracowni uczestnicy będą uczyć się programowania sterowników PLC na wcześniej zmontowanych stanowiskach. Program zajęć obejmuje podstawy programowania w środowisku CODESYS oraz obsługę modułów wejścia/wyjścia. Dzięki zastosowaniu zadajników sygnałów oraz różnych typów czujników, takich jak indukcyjne, ultradźwiękowe i czujniki temperatury, kursanci będą mogli odbierać i przetwarzać dane, które następnie będą wyświetlane na panelu HMI. Dodatkowo, dane mogą być zapisywane w bazach danych lub przesyłane do chmury obliczeniowej, co pozwala na dalsze ich przetwarzanie.

Zajęcia obejmą również naukę nowoczesnych protokołów komunikacji pomiędzy środowiskiem OT (Operational Technology) a IT, takich jak MQTT, REST/API, oraz OPC UA. Kluczowym celem jest także nauka programowania w środowisku Node-RED, co umożliwi uczestnikom realizację prototypów sterowania i wizualizacji dla projektów edukacyjnych, wzmacniając ich umiejętności w zakresie integracji systemów i tworzenia inteligentnych rozwiązań przemysłowych.

Pracownia automatyki

Podczas zajęć w pracowni automatyki uczestnicy będą mogli zapoznać się z bardziej zaawansowanymi układami wykonawczymi, które znajdują zastosowanie w automatyce przemysłowej, oraz nauczyć się ich diagnostyki. Wśród urządzeń, z którymi będą pracować, znajdą się serwonapędy, moduły liniowe, falowniki oraz silniki elektryczne.

Szkolenie obejmie programowanie ruchu oraz sterowania tych elementów, które będą podłączone do sterownika PLC. Kursanci będą realizować samodzielne ćwiczenia, takie jak programowanie ruchu osi oraz systemów mechatroniki, a także zbieranie informacji diagnostycznych. Tego typu praktyczne doświadczenia pozwolą uczestnikom zrozumieć zasady działania zaawansowanych systemów automatyki i przygotują ich do pracy z kompleksowymi układami w środowisku przemysłowym.

Pracownia automatyzacji i robotyki

Zajęcia w tej pracowni koncentrują się na zdobywaniu wiedzy o zaawansowanych technologiach związanych z automatyzacją i robotyką. Uczestnicy będą pracować nad implementacją aplikacji do automatyzacji montażu, takich jak inteligentne systemy mechatroniczne i automatyczne wkrętarki. W ramach kursu kursanci zapoznają się z budową i podstawami programowania robotów wykorzystywanych w produkcji, w tym robotów jednoosiowych, typu delta oraz działających w układzie kartezjańskim.

Dodatkowo uczestnicy będą mieli okazję poznać konstrukcję i działanie bardziej zaawansowanych robotów, takich jak roboty siedmioosiowe, oraz zrozumieć zasady współpracy człowieka z robotem na przykładzie cobota, czyli robota współpracującego. Istotne umiejętności zdobywane w tej pracowni obejmują znajomość układów współrzędnych, osi, kinematyki oraz zasady programowania ruchu, co przygotuje uczestników do pracy z różnorodnymi rozwiązaniami robotyki przemysłowej.

Pracownia intralogistyki

W kolejnym etapie nauki uczestnicy będą pracować w pracowni intralogistyki, która koncentruje się na automatyzacji transportu wewnątrzzakładowego przy użyciu technologii AMR (autonomiczne roboty mobilne). W pracowni zainstalowane są pojazdy AMR wraz z przykładową infrastrukturą, co umożliwia kursantom zapoznanie się z zasadami lokalizacji pojazdów autonomicznych przy wykorzystaniu algorytmu SLAM, a także poznanie ich budowy.

Program obejmuje zdobywanie praktycznych umiejętności związanych z zastosowaniem transportu autonomicznego, w tym obsługę lokalnych buforów produktów i elementów wykorzystywanych w procesach produkcyjnych. Dzięki temu uczestnicy nauczą się efektywnego zarządzania przepływem materiałów wewnątrz zakładu przy wsparciu autonomicznych pojazdów, co jest kluczowe dla nowoczesnych systemów logistyki przemysłowej.

Pracownia Przemysłu 4.0

Zwieńczeniem procesu edukacyjnego jest pracownia Przemysłu 4.0, w której kursanci wykorzystają wiedzę i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach. Pracownia wyposażona jest w zrobotyzowaną linię montażową oraz stanowisko pracy ręcznej, umożliwiające realizację zaawansowanych zadań produkcyjnych na przykładzie montażu modelu czarnej skrzynki stosowanej w lotnictwie.

Uczestnicy będą mieli okazję zintegrować swoje umiejętności z zakresu automatyki, robotyki, intralogistyki oraz obsługi autonomicznych systemów transportowych, co pozwoli im doświadczyć na praktycznych przykładach funkcjonowania nowoczesnych, zautomatyzowanych procesów produkcyjnych zgodnych z koncepcją Przemysłu 4.0.

Kursanci zaznajomią się z:

  • Koncepcją Przemysłu 4.0: wprowadzenie do cyfryzacji i nowoczesnych technologii, które zwiększają elastyczność, wydajność i personalizację procesów produkcyjnych.
  • Zasadami Zwinnej Produkcji: optymalizacja procesów produkcyjnych poprzez systemową eliminację przestojów oraz błędów, co prowadzi do zwiększenia efektywności i oszczędności zasobów.
  • Procesami oszczędzającymi energię: analiza i wdrażanie rozwiązań zmniejszających zużycie energii na linii produkcyjnej, co jest korzystne zarówno ekonomicznie, jak i ekologicznie.
  • Programowaniem linii produkcyjnej: nauka programowania i konfiguracji zautomatyzowanych systemów produkcyjnych, które pozwalają na realizację specyficznych zadań montażowych.
  • Systemami monitorowania produkcji: inteligentne kioski i tzw. dashboardy umożliwiające pracę operatorom, monitorowanie i kontrolę procesów w czasie pracy.
  • Produkcją przykładowego produktu: od przygotowania przykładowej konfiguracji poprzez zaopatrzenie w niezbędne podzespoły do produkcji za pomocą pojazdu AMR, a w końcu zmontowanie gotowego produktu.
  • Procesami monitorowania i diagnostyki: wykorzystanie elementów automatyki oraz dodatkowych czujników do zbierania parametrów oraz danych umożliwiających monitorowanie stanu technicznego linii.

Zastosowanie wiedzy i doświadczenia Bosch Rexroth

Podczas zajęć wykorzystuje się zarówno gotowe stanowiska dydaktyczne z portfolio firmy Bosch Rexroth, jak i specjalnie zaprojektowane stanowiska odpowiadające na unikalne potrzeby Lotniczych Zakładów Naukowych (LZN) i Branżowego Centrum Umiejętności (BCU). Jest to możliwe dzięki bogatemu doświadczeniu inżynierów Bosch Rexroth, zdobywanemu m.in. przy budowie centrum szkoleniowo-pokazowego Factory of the Future Lab w warszawskiej siedzibie firmy. Projekt ten ilustruje, jak nowoczesne technologie mogą wspierać proces edukacyjny, przygotowując przyszłych specjalistów do pracy w przemyśle, gdzie automatyzacja i zaawansowane technologie mają istotne znaczenie.

Inicjatywa w Lotniczych Zakładach Naukowych jest doskonałym przykładem tego, jak biznes może wspierać edukację i rozwój nowego pokolenia techników, inżynierów oraz specjalistów. Dzięki zaangażowaniu oraz nowoczesnym metodom nauczania, kursanci zdobywają praktyczne umiejętności niezbędne w nowoczesnym przemyśle, co znacząco przyczyni się do ich przyszłych sukcesów zawodowych.

Projekt ten nie tylko wzbogaca ofertę edukacyjną Branżowego Centrum Umiejętności, ale również stanowi istotny krok w kierunku innowacji i rozwoju technologicznego w Polsce. Bosch Rexroth pokazuje, jak ważne jest inwestowanie w edukację oraz rozwijanie potencjału młodych ludzi, którzy będą kształtować przyszłość przemysłu, wpływając na jego konkurencyjność i nowoczesność.