Zautomatyzowana linia montażowa konstrukcji kadłuba samolotów Airbus

Zautomatyzowana linia montażowa konstrukcji kadłuba samolotów Airbus

28/11/2019

Wysoce zautomatyzowana linia montażowa konstrukcji kadłuba dla samolotów  A320 zawiera 20 robotów, nową koncepcję logistyczną, automatyczne pozycjonowanie za pomocą pomiaru laserowego, a także cyfrowy system pobierania danych.

Od 2010 r. Airbus zwiększył wielkość produkcji A320 z 34 samolotów miesięcznie do 60. Ten wzrost wolumenu ma utrzymać się na poziomie około 100 samolotów miesięcznie w ciągu kilku lat.

Bardzo dokładne i niezawodne systemy bramowe na zamówienie od wielu lat dominują automatyzację w produkcji samolotów.

Roboty przemysłowe oferują możliwość korzystania z wielu gotowych maszyn, które pracują na konstrukcji w tym samym czasie, co ludzie. Można łatwo je wymienić, gdy się zepsują, umożliwiając względnie nieprzerwaną produkcję. Wadliwy robot można następnie naprawić zdalnie przed powrotem na linię produkcyjną.

Zakład montażu konstrukcji w Hamburgu łączy pojedyncze części kadłuba w sekcje cylindryczne, a następnie wykonuje pełny montaż tych sekcji w kadłuby samolotów. Kadłuby są wyposażone w systemy elektryczne i mechaniczne, zanim zostaną wysłane do końcowych linii montażowych we Francji, Niemczech, Chinach i Stanach Zjednoczonych.

Do pierwszego montażu sekcji, Airbus wykorzystuje modułowy, lekki automatyczny system o nazwie „Flextrack”, w którym osiem robotów wierci i pogłębia 1100 do 2400 otworów pod rzędy elementów mocujących.

W następnym etapie produkcyjnym 12 robotów, z których każdy działa na siedmiu osiach, łączy środkową i rufową sekcję kadłuba z ogonem, tworząc jeden element: wiercenie, pogłębianie, uszczelnianie i wkładanie 3000 nitów na złącze orbitalne.

Oprócz użycia robotów Airbus pracował nad udoskonaleniem i usprawnieniem procesu produkcyjnego. Wszystkie te wysiłki mają na celu skrócenie czasu realizacji zamówień i przyczynienie się do zmniejszenia opóźnień produkcyjnych, które zaobserwowano, szczególnie w rodzinie A320, w ciągu ostatnich kilku lat.

Obejmuje to oddzielenie poziomów logistyki i produkcji, zorientowane na popyt uzupełnianie materiałów, a także korzystanie z pojazdów AGV.