Volkswagen ogłosił, że po raz pierwszy w historii rozważa zamknąć fabrykę w Niemczech
Na początku września Volkswagen wydał oświadczenie, w którym poinformował, że trudności w branży motoryzacyjnej mogą doprowadzić do zamknięcia fabryki w Niemczech. Czy zatem firma zrezygnuje również z długotrwałej obietnicy ochrony miejsc pracy?
Oliver Blume, dyrektor generalny Volkswagen Group, w swoim oświadczeniu podkreślił, że europejski przemysł motoryzacyjny stoi przed poważnymi wyzwaniami. Wymienił między innymi rosnącą konkurencję ze strony nowych graczy na europejskim rynku, pogarszającą się atrakcyjność Niemiec jako lokalizacji produkcyjnej oraz konieczność podjęcia zdecydowanych działań.
Czytaj więcej: EMTECH przejmuje brytyjskiego producenta naczep specjalistycznych
Producenci europejscy muszą stawić czoła zwiększającej się konkurencji ze strony tanich chińskich samochodów elektrycznych. Wyniki finansowe Volkswagena za pierwsze półrocze wskazują, że firma nie zdoła osiągnąć zakładanych oszczędności kosztów w wysokości 10 miliardów euro do 2026 roku.
Zamknięcie fabryki w Niemczech byłoby pierwszym takim wydarzeniem w historii firmy, która powstała w 1937 roku, oraz pierwszym zamknięciem zakładu produkcyjnego od czasu likwidacji fabryki w Westmoreland w USA w 1988 roku. Zyski operacyjne marki spadły z 1,64 miliarda euro do 966 milionów euro – rok do roku.
Volkswagen podejmował działania mające na celu redukcję kosztów, takie jak m.in. wczesne emerytury, które pozwalały uniknąć zwolnień, jednak obecnie firma przyznaje, że podjęte wcześniej działania mogą okazać się niewystarczające.
Samochodowy koncern zatrudnia około 680 000 pracowników na całym świecie, z czego około 295 000 pracuje w Niemczech.
W lipcu Unia Europejska zdecydowała o wprowadzeniu tymczasowych ceł na chińskie samochody elektryczne, które będą obowiązywać, jeśli negocjacje z Pekinem nie doprowadzą do porozumienia handlowego. Cła miałyby wynieść 17,4% dla pojazdów BYD, 19,9% dla Geely oraz 37,6% dla samochodów eksportowanych przez chińską państwową grupę SAIC. Geely jest właścicielem marek Polestar i Volvo, a SAIC posiada brytyjską markę MG.