System pochłaniania energii zadziałał w teście zderzeniowym kolei dużych prędkości w Chinach

|

Chiński producent kolei CRRC Changchun Railway Vehicles Co przeprowadził kilka dni temu udany test zderzeniowy, w którym jadący pociąg został celowo uderzony w stojący pociąg w Changchun, w prowincji Jilin w północno-wschodnich Chinach.

Dwa pociągi – każdy z ośmioma wagonami i wadze 462 ton – ustawiono na przeciw siebie na torze testowym. Jadący pociąg uderzył w drugi z prędkością 36 km/h.

Zaprojektowany system pochłaniania energii zadziałał dobrze. Energia wyprodukowana w wyniku katastrofy została pomyślnie rozproszona. Po eksperymencie konstrukcje obu pociągów pozostały w stanie nienaruszonym, nie nastąpiło wykolejenie ani wspinanie się wagonów.

Aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa szybkich pociągów. W tym eksperymencie przetestowano pasywny system bezpieczeństwa, który ma za zadanie pochłaniać energię przy zderzeniu na łącznikach.W razie przypadkowego zderzenia pociągu aktywowany jest system bezpieczeństwa biernego, aby rozproszyć energię powstałą w wyniku zderzenia, zwiększając w ten sposób poziom bezpieczeństwa pasażerów.

Procesu nie można dobrze zasymulować na komputerze, dlatego konieczny był test na żywo. Zaprojektowanie eksperymentu z wykorzystaniem toru o długości 8,7 km zajęło inżynierom około sześciu lat. Wszyscy posiadają autorskie prawa własności intelektualnej do całego systemu eksperymentalnego, w tym do systemu pochłaniania energii.

Zespół pracował nad testami, zaczynając od pojedynczych komponentów, dla pociągów jednoczłonowych, trzywagonowych i pięciowagonowych. Wstępne testy zakończyły się sukcesem i dostarczyły przydatnych referencji do ostatniego testu zderzeniowego z ośmioma wagonami.

System pochłaniania energii opracowany przez firmę jest częścią szybkiego pociągu Fuxing, który porusza się między Pekinem a Zhangjiakou w prowincji Hebei w północnych Chinach.