Rolls Royce opracowuje nowy kompozytowy silnik odrzutowy Ultrafan w Bristolu
W Bristolu otworzono nową fabrykę Rolls-Royce’a do opracowywania technologii silników odrzutowych, które zmniejszają emisje.
Centrum technologii kompozytowej opracowuje łopatki wentylatora i obudowy wentylatorów, które znacznie mają obniżyć masę silnika odrzutowego, obniżając zużycie paliwa i emisję spalin.
Łopatki i obudowy wentylatorów wytwarzane w zakładzie są cechą demonstracyjnego silnika Rolls-Royce UltraFan, nowej konstrukcji silnika, która zmniejszy spalanie paliwa i CO2 o co najmniej 25% w porównaniu z pierwszym silnikiem Trent.
Zakład skoncentruje się na kompozytach z włókna węglowego, które są wykorzystywane w przemyśle lotniczym w celu znacznego zmniejszenia masy. Im lżejszy silnik, tym mniej paliwa spala, powodując mniej emisji. System wentylatorów Rolls-Royce wykonany z kompozytów z włókna węglowego pozwala zaoszczędzić prawie 700 kg na samolot, co odpowiada siedmiu pasażerom i ich bagażom.
Łopatki wentylatora są wytwarzane technikami produkcji, które tworzą setki warstw materiałów z włókna węglowego, wstępnie wypełnionych najnowocześniejszym materiałem żywicznym o podwyższonej wytrzymałości. Następnie stosuje się ciepło i ciśnienie, a każde ostrze jest wykończone cienką tytanową krawędzią, która zapewnia ekstremalną ochronę przed erozją, ciałami obcymi i uderzeniami ptaków.
W tym miesiącu zakład rozpocznie produkcję łopatek wentylatorów i obudów do silnika demonstracyjnego UltraFan. Układ kompozytowy dla demonstratora silnika UltraFan nabiera kształtu, a różne części zostały poddane testom aerodynamicznym, uderzeniu ptaka, oblodzeniu i przyjmowaniu wody, a także testom naziemnym i podczas lotu.
Rolls-Royce jest zaangażowany w rozwój technologii włókien węglowych od kilku dziesięcioleci i już wykorzystuje ten materiał do produkcji części w swoich silnikach.