Tramwaj bez linii trakcyjnej? Siemens i Medcom realizują projekt tramwaju z wykorzystaniem baterii

|
Źródło informacji: Medcom

W połowie lipca br. w Charlotte w Karolinie Północnej do regularnego ruchu pasażerskiego zostaną włączone tramwaje z systemem pokładowego zasobnika energii Medcom. Dzięki tej technologii uruchomiona zostanie środkowa, beztrakcyjna część linii Gold Line, na którą od kilku lat czekali mieszkańcy. Będzie to pierwsze wspólne wdrożenie tramwajów poruszających się bez linii trakcyjnej zrealizowane przez Medcom i Siemens USA.

– W tramwajach Siemens dla Karoliny Północnej został zamontowany tzw. Onboard Energy Storage System. Urządzenie zawiera w jednej skrzyni baterie LTO, układ chłodzenia cieczą oraz układy ładowania i sterowania bateriami, co jest ciekawą innowacją – wyjaśnia Jakub Zalewski, ekspert firmy Medcom. – Podczas ruchu pojazdu pod siecią trakcyjną pokładowe baterie zasobnika są ładowane do nominalnych wartości. Gdy pojazd ma wjechać na część torowiska bez linii zasilającej, następuje przełączenie zasobnika z ładowania, na rozładowywanie. Wtedy cała energia zużywana przez tramwaj pochodzi tylko z zasobnika.

Co ciekawe, w Polsce już działa podobne rozwiązanie techniczne. Tramwaje Lajkonik w Krakowie również są wyposażone w zasobniki bateryjne i energoelektronikę z Medcomu.

Seria udanych testów
Testy zasobnika rozpoczęto w listopadzie 2019 roku. Najpierw urządzenie było testowane w Medcomie. Następnie przekazane do zewnętrznych laboratoriów, m.in. Instytutu Kolejnictwa, Centrum Techniki Okrętowej. Inżynierowie Politechniki Krakowskiej razem ze specjalistami z Medcomu sprawdzili system w komorze klimatycznej. Kolejne testy – po przekazaniu projektu klientowi – odbyły się już w fabryce Siemens USA. Przeprowadzono testy statyczne oraz dynamiczne, w trakcie których zbadano pracę samego urządzenia, jak i jego współdziałanie z całym systemem zasilania i napędu pojazdu na torze testowym.

Symbol linii Gold Line
Zasobniki trafiły do Charlotte w Karolinie Północnej w czerwcu 2020 roku, gdzie odbyły się testy w warunkach realnych. Możliwość zasilania energią z zasobnika w ruchu miejskim testowano na dostępnej wtedy w mieście trasie tramwajowej Blue Line. Co ważne, nitka jest poprowadzona w wymagającym terenie. Kolejnym etapem były testy na trasie docelowej – Gold Line, na której znajduje się m.in wzniesienie o długości ok. 300 metrów i nachyleniu 6 ‰. To duże wyzwanie dla pojazdu, który jest zasilany wyłącznie z zasobnika pokładowego. Ostatnim potwierdzeniem niezawodności tramwaju był wymagający test 10 tys. mil bez usterki, który również zakończył się pozytywnym wynikiem.

Rekord
Doskonałe wyniki testów zainspirowały firmę Siemens do pobicia własnego rekordu Guinnessa. Ich pojazd przejechał w 2014 na energii z zasobnika 24 km. Eksperci Medcom szacują, że nowe rozwiązanie osiągnie lepszy wynik. – W trakcie testów w Charlotte tramwaj przejechał 19 km przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu pojazdu. W związku z tym, po przygotowaniu pojazdu, sądzę, iż nowy rekord jest jak najbardziej w zasięgu – mówi Zalewski. Władze Charlotte planują na lipiec włączenie nowych pojazdów do ruchu pasażerskiego. To dla miasta ważne wydarzenie.

Fot. Medcom

Fot. Medcom