Na Politechnice w Walencji opracowano silnik spalinowy o zerowej emisji CO2

|
Kategoria: Newsy ze świata

Naukowcy z Politechniki w Walencji zaprojektowali silnik spalinowy, który nie wytwarza dwutlenku węgla ani gazów szkodliwych dla zdrowia ludzi. Według jego twórców, silnik spełnia przepisy dotyczące ograniczenia emisji gazów, które są planowane na 2040 r., a także odznacza się wysoką wydajnością.

Technologia jest oparta na membranach ceramicznych MIEC. Opatentowane przez tamtejszy Instytut Technologii Chemicznej membrany, usuwają wszystkie gazy zanieczyszczające i szkodliwe dla zdrowia (NOx), wychwytując CO2 z silnika.

„Membrany te, zainstalowane w silniku pojazdu, pozwalają na selektywne oddzielenie tlenu od powietrza podczas spalania paliwa. W ten sposób powstaje czysty gaz składający się z wody i dwutlenku węgla, który jest wychwytywany we wnętrzu samochodu i nie jest emitowany z rury wydechowej ”- opowiada Jose Manuel Serra, jeden z wynalazców nowej technologii.

Dzięki technologii opracowanej przez CMT-Thermal Motors i ITQ pojazd staje się również dostawcą CO2 . Jak wyjaśniają naukowcy, w konwencjonalnym silniku po spalaniu tlenowym w rurze wydechowej powstaje duża ilość azotu i tlenków azotu. Jednak w tym przypadku powstaje tylko bardzo wysokie stężenie CO2 (kumulowane w osobnym zbiorniku) i wody.

Dwutlenek węgla jest sprężany w silniku i przechowywany w zbiorniku ciśnieniowym, gdzie może zostać potem oddany jako produkt uboczny, bezpośrednio jako czysty, wysokiej jakości dwutlenek węgla, na stacji paliw i wykorzystany np. do zastosowań przemysłowych. Pojazd, ma jeden zbiornik na paliwo, a drugi na CO2, który jest wytwarzany po spaleniu paliwa i z którego moglibyśmy czerpać korzyści ”- mówi Luis Miguel García-Cuevas.

Technologia skierowana jest głównie do producentów dużych pojazdów do przewozu osób i towarów zarówno na lądzie, jak i na morzu oraz dla lotnictwa do określonego poziomu mocy. Co więcej, może być również używana do konwersji obecnych silników wysokoprężnych na neutralne dla środowiska.

Jak podają naukowcy nowy silnik posiada wszystkie zalety samochodów benzynowych takie jak: zasięg czy szybkie tankowanie za rogiem, ale przede wszystkim nie będzie zanieczyszczał środowiska. Moc silnika, moment obrotowy i zużycie paliwa, pozostaną bardzo podobne lub bez zmian.

rura-wydechowa