Hermeus rozpoczął współpracę z NASA nad rozwojem mega szybkich samolotów komercyjnych
Hermeus, firma z branży lotniczej, która opracowuje samoloty Mach 5, podpisała umowę Space Act (SAA) z NASA dotyczącą badań i rozwoju szybkich samolotów.
NASA ma już dość długą historię z samolotami hipersonicznymi. Ich ostatnim dziełem był hipersoniczny X-43, eksperymentalny samolot, który 17 lat temu wykonał lot z prędkością 9,6 Macha. Wcześniej był X-15, pilotowany samolot rakietowy, który w 1967 roku osiągnął prędkość podczas lotu: 6,7 Macha.
Obecnie powraca pomysł na stworzenie samolotu komercyjnego, co pozwoli na bardzo szybkie pokonywanie odległości: w 90 min z Nowego Jorku do Paryża zamiast 7 godzin – brzmi genialnie. Obie firmy będą współpracować przy opracowywaniu koncepcji eksploatacji samolotów, w tym analizie parametrów ciągu przy wysokich wartościach Mach, zarządzaniu temperaturą, zintegrowanym wytwarzaniu energii i systemach kabinowych.
„Loty z dużą prędkością stanowią kolejną granicę w komercyjnych podróżach pasażerskich i mogą radykalnie wpłynąć na interakcje ludzi. NASA nie może się doczekać współpracy z Hermeusem w kierunku szybszej przyszłości ”- powiedział Chuck Leonard, kierownik projektu w ramach projektu technologii hipersonicznej (HTP). Projekt koncentruje się na utrzymaniu kompetencji hipersonicznych dla potrzeb krajowych, jednocześnie rozwijając podstawowe badania hipersoniczne.
Rozwiązania techniczne opracowane przez NASA i Hermeus w ramach tego partnerstwa zostaną bezpośrednio zastosowane i przetestowane na silniku odrzutowym Hermeus GE J85, który będzie rdzeniem dla samolotów pierwszej serii. W nadchodzących miesiącach Hermeus zmodyfikuje ten silnik tak, aby był zdolny do obsługi Mach 5, wykorzystując swoje doświadczenie i wnioski wyciągnięte z 9-miesięcznej kampanii demonstracyjnej silnika w zeszłym roku.