Electric Aviation Group zaprezentował projekt samolotu o napędzie hybrydowo-elektrycznym
Fot. Electric Aviation Group

Electric Aviation Group zaprezentował projekt samolotu o napędzie hybrydowo-elektrycznym

23/07/2020

Elektryfikacja samolotów komercyjnych będzie jednym z najbardziej ekscytujących osiągnięć w lotnictwie. Niedawno zaprezentowano pionierski projekt hybrydowego elektrycznego samolotu, który został stworzony przez Electric Aviation Group, brytyjską firmę inżynieryjno-rozwojową.

Na drogach zaczynamy widzieć coraz większą liczbę pojazdów hybrydowych i w pełni elektrycznych. Rozwój samolotów z napędem elektrycznym jest po prostu kwestią czasu.Przejście na samoloty elektryczne będzie przyszłym kierunkiem dla branży.

Badania przeprowadzone przez globalną firmę konsultingową Roland Berger podkreślają, że łączna liczba projektów samolotów elektrycznych rosła stabilnie do 2016 r., po tym okresie rośnie szybciej. W roku 2019, liczba projektów samolotów z napędem elektrycznym wzrosła o ~ 30%. Obecnie przekracza 200. Najwięcej badań w tym zakresie prowadzi się w Europie (poniżej kilka przykładów).

Proponowany przez EAG samolot ma zapewnić rozwiązanie do latania na krótkich dystansach. Oznacza to, że projekt jest skierowany do linii lotniczych obsługujących ruch pasażerski na regionalnych trasach.

Jak opowiada Kamran Iqbal, założyciel i dyrektor generalny EAG – projekt dotyczy samolotu, który początkowo będzie miał zasięg ok 800 mil morskich czyli ok 1481 km w momencie startu w 2028 roku i który będzie w stanie pomieścić ponad 70 osób.

EAG już opracowało i złożyło łącznie 25 patentów obejmujących szeroki zakres technologii. Projekt zakłada także uwzględnianie w przyszłości alternatywnych źródeł energii, jeśli będą dostępne przed 2030 r. Przewiduje również elastyczność w projektowaniu by w przyszłości samoloty były całkowicie elektryczne lub neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. W momencie gdy gęstość akumulatorów się poprawi lub alternatywne paliwa i powiązane technologie napędowe dojrzeją i staną się dostępne.


PRZYKŁADY:

Harbour Air, operator lotniczy, który obsługuje największą flotę hydroplanów, pracuje nad uruchomieniem napędu elektrycznego MagniX, aby zelektryfikować swoją flotę samolotów.

Royal Schiphol Group jest jedną z tych firm, które koncentrują swoją działalność biznesową na energii odnawialnej i ograniczaniu zużycia energii, gospodarce o obiegu zamkniętym, optymalnej mobilności, czystym środowisku, hałasie i jakości powietrza, dbając o zrównoważony rozwój lotnisk.

Duże linie lotnicze również chcą odgrywać aktywną rolę w takich działaniach i np. SAS Scandinavian Airlines w zeszłym roku ogłosił współpracę z Airbusem by zbadać ekosystem hybrydowych i elektrycznych samolotów oraz wymagań infrastrukturalnych dla tego typu jednostek powietrznych. Skandynawski przewoźnik Widerøe współpracuje na przykład z Rolls-Royce nad samolotami o zerowej emisji.

easyJet wspólnie z Airbusem już sprawdza potencjał hybrydowych i w pełni elektrycznych samolotów do lotów krótkodystansowych w Europie, wspierając istniejącą współpracę w zakresie samolotów elektrycznych z Wright Electric (firma, która z początkiem tego roku ogłosiła rozpoczęcie programu rozwoju napędu elektrycznego dla swojego flagowego samolotu elektrycznego na 186 miejsc).