Testy pociągu wodorowego Alstom w Holandii zakończone sukcesem
Władze holenderskiej prowincji Groningen opublikowały raport przedstawiający wyniki testów wodorowego pociągu Coradia iLint, które zostały przeprowadzone w marcu br. na 65-kilometrowej linii łączącej Groningen i Leeuwarden.
Testy miały na celu sprawdzenie, czy pociąg wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru może być w pełni zrównoważoną alternatywą dla składów spalinowych, które obsługują obecnie pasażerów w północnych regionach Holandii.
Wyprodukowany przez Alstom pociąg wodorowy poddano kompleksowym testom, przeprowadzonym w prowincji Groningen przez operatora kolejowego Arriva, holenderskiego zarządzę infrastruktury kolejowej ProRail oraz firmę energetyczną Engie.
Przebieg procesu nadzorowała firma DEKRA, niezależny dostawca usług w zakresie testów, inspekcji i certyfikacji. Testy odbyły się bez udziału pasażerów.
W raporcie podkreślono, że pociąg wodorowy Alstom pomyślnie przeszedł testy i osiągnął cztery ramowe cele: otrzymał zezwolenie holenderskiego organu ds. bezpieczeństwa na obsługę holenderskiej sieci kolejowej, odnotował zerową emisję, idealnie spełnił oczekiwania w zakresie obsługi pasażerskiej zgodnie z bieżącym rozkładem jazdy, zapewnił szybkie i proste tankowanie oraz umożliwił szerszej publiczności bliższe zapoznanie się z działaniem transportu wodorowego.
Bernard Belvaux, dyrektor zarządzający Alstom w krajach Beneluksu mówi: Holandia to drugi, po Niemczech, kraj w Europie, w którym potwierdzono unikalność bezemisyjnego rozwiązania, jakim jest dla niezelektryfikowanych linii pociąg wodorowy Alstom.
Testy potwierdziły, że nasz pociąg wodorowy jest w pełni dopracowany pod względem dostępności i niezawodności, zapewnia taką samą wydajność jak pojazdy z silnikami spalinowymi, a przy tym wyróżnia się niskim poziomem hałasu i zerową emisją. Pociąg wodorowy Coradia iLint bezsprzecznie wspiera przejście na zrównoważone systemy globalnego transportu.
Wodorowy iLint przeszedł pomyślnie testy także w zakresie wydajności w obsłudze pasażerskiej, zarówno według rozkładu obejmującego wszystkie stacje, jak i w relacji ekspresowej. Podczas eksploatacji nie odnotowane zostały żadne problemy dotyczące zużycia wodoru, kompatybilności infrastruktury, przyspieszenia, hamowania, dokowania, jazdy z minimalną prędkością czy też wydajności urządzeń pomocniczych.
Zdaniem holenderskich maszynistów pociąg zapewnia komfort jazdy, a prowadzi się go łatwo i przyjemnie. Tankowanie ekologicznego wodoru odbywało się bezpiecznie i co więcej, szybciej niż zakładano. Testy potwierdziły ponadto, że bezemisyjny pociąg ma znacznie niższy poziom hałasu niż stosowane obecnie pociągi spalinowe. Jest to ogromna korzyść zarówno dla pasażerów jak i dla mieszkańców terenów położonych wzdłuż linii.
Jak podkreślają autorzy raportu, wszystkie zamierzone cele zostały osiągnięte, a pociąg wodorowy jest realną alternatywą dla składów spalinowych.
Pełny raport (w języku angielskim) jest do pobrania na stronie ALSTOM.