Chiny zaprezentowały pociąg maglev, który ma osiągnąć prędkość 620 km/h
Chiny są światowym liderem w budowie kolei dużych prędkości. Według chińskiego operatora kolejowego do końca 2020 roku w kraju działało 37 900 km linii dużych prędkości.
Niedawno zaprezentowały prototyp pociągu maglev, który ma osiągać prędkość 620 kilometrów na godzinę. Dla porównania najszybsza obecnie działająca chińska linia maglev osiąga maksymalną prędkość 431 kilometrów na godzinę.
Prototyp lokomotywy ma 21 metrów. W tym samym dniu co odbyła się premiera lokomotywy otworzono linię do testowania nowego pociągu, informuje chińska państwowa agencja informacyjna Xinhua.
Pociągi Maglev, lewitujące nad torami, napędzane silnymi magnesami, aby uniknąć tarcia między kołami a szynami, mają na celu przełamanie prędkości, przed którymi stoi przemysł kolejowy dużych prędkości. Pierwszy w Chinach komercyjny system maglev został uruchomiony w 2003 r. w Szanghaju i osiąga maksymalną prędkość 431 kilometrów na godzinę. 30-kilometrowy odcinek między centrum miasta a miejskim lotniskiem Pudong jest oparty na niemieckiej technologii magnetycznego „zawieszenia elektromagnetycznego” (EMS).
Jak podają projektanci w porównaniu z innymi technologiami maglev, technologia HTS, która będzie napędzać nowy pojazd jest bardziej odpowiednia dla futurystycznej koncepcji superszybkiego transportu. Według ekspertów pociągi mogą osiągać prędkość nawet ponad 1000 kilometrów na godzinę.
„Technologia HTS może sprawić, że pociąg będzie unosił się i można go przesuwać jedną ręką”, powiedział Deng Zigang, jeden z ekspertów odpowiedzialny za projekt szybkiego pociągu. Podobno na miejscu podczas premiery pociągu jednemu z reporterów udało się przesunąć jednym palcem 12-tonową lewitującą lokomotywę. Niesamowite jak technologia zmienia świat!
Projekt HTS maglev to inwestycja 60 milionów juanów (7,6 miliona euro), został opracowany wspólnie przez Uniwersytet Southwest Jiaotong, China Railway Group Limited i CRRC Corporation Limited.