Aktywne materiały katodowe BASF kształtują przyszłość elektromobilności

Aktywne materiały katodowe BASF kształtują przyszłość elektromobilności

20/06/2018

Zbliża się sezon wakacyjny, a wraz z nim nadchodzą słoneczne dni. Konsekwencją tego jest zwiększony ruch na autostradach, w miastach i miejscach odwiedzanych przez turystów. To oraz rosnąca liczba osób dojeżdżających do pracy przyczynia się do nasilenia emisji tlenków azotu i dwutlenku węgla, co negatywnie wpływa na jakość powietrza i klimat. Do 2025 roku po drogach na całym świecie będzie poruszać się 1,5 miliarda samochodów. „To rosnące zapotrzebowanie na mobilność jest dla nas źródłem nowych wyzwań. Jednocześnie daje możliwości tworzenia innowacyjnych rozwiązań, które mają stawić im czoła,” powiedział dr Martin Brudermüller, Prezes Zarządu oraz Dyrektor ds. technologii w BASF.

BASF jako dostawca produktów chemicznych dla branży motoryzacyjnej, oferuje szeroką gamę rozwiązań do pojazdów, np. katalizatory samochodowe, systemy powłok, wysokowydajne tworzywa sztuczne oraz dodatki do paliw. Dzięki technologiom katalitycznym BASF od wynalezienia katalizatora w 1973 roku usunięto z powietrza ponad miliard ton zanieczyszczeń.

Stała praca nad tworzeniem zaawansowanych technologii kontroli emisji spalin i rosnące zapotrzebowanie na samochody z napędem elektrycznym przyczynią się do ograniczenia emisji i poprawy jakości powietrza na skalę globalną. Elektromobilność, szczególnie w połączeniu z energią odnawialną, stanowi istotny wkład w tworzenie rozwiązań odpowiadających światowemu zapotrzebowaniu na mobilność. Skuteczne, efektywne kosztowo magazynowanie energii elektrycznej w akumulatorach będzie niezwykle istotne dla komercyjnego sukcesu samochodów elektrycznych. A w tym wszystkim chodzi właśnie o chemię.

Materiały do produkcji akumulatorów mogą wszystko zmienić
W większości dzisiejszych samochodów elektrycznych stosuje się akumulatory litowo-jonowe. Jednym z ich najistotniejszych elementów składowych jest aktywny materiał katodowy, który wpływa na wydajność, niezawodność, koszty, trwałość oraz rozmiar akumulatora. Jego właściwości decydują o prędkości, przyspieszeniu i mocy – we wszystkich typach pojazdów: samochodach kompaktowych, SUV-ach, ciężarówkach i autobusach. „Aktywne materiały katodowe firmy BASF sprawiają, że ogniwa akumulatorowe mają więcej mocy, są bardziej niezawodne i przystępne cenowo. To daje lepsze osiągi za niższą cenę. Jest to obszar, w którym chemia ma najwięcej do powiedzenia w zakresie innowacji i generowania wartości,” wyjaśnił Martin Brudermüller.

Badania nad aktywnymi materiałami katodowymi jutra
Naukowcy pracujący dla BASF robią wszystko, aby osiągnąć kolejny poziom sprawności aktywnych materiałów katodowych i dzięki temu wspierać trwającą właśnie ewolucję e-mobilności. Chodzi tu o zmianę składu chemicznego, budowy (formy i struktury) oraz procesu produkcji tych materiałów. Bazując na swoich kluczowych innowacjach, BASF chce oferować aktywne materiały katodowe o najwyższej gęstości energii na rynku. Wysiłki firmy sprawią, że do 2025 roku powstanie średniej wielkości samochód elektryczny o zasięgu, który zwiększy się z 300 do 600 km na jednym ładowaniu.

Podwoi się długość życia akumulatora, o połowę zmniejszy się jego rozmiar i koszt, a czas ładowania skróci się do 15 minut. BASF spodziewa się, że rynek akumulatorów litowo-jonowych będzie się rozwijał

Wśród materiałów do produkcji akumulatorów firma BASF oferuje również katody NCA (wykonane z mieszaniny niklu, kobaltu i tlenku aluminium) oraz NCM (z mieszaniny niklu, kobaltu i tlenku manganu). BASF posiada centra badawczo-rozwojowe na całym świecie w pobliżu swoich klientów: w Ludwigshafen (w Niemczech), w Beachwood (w stanie Ohio), w Szanghaju (w Chinach) oraz w Amagsaki i Onoda (w Japonii). Ta bliskość sprawia, że firma rozumie oczekiwania klientów oraz potrzeby rynku. BASF uzupełnia własne zasoby badawcze, współpracując z naukowcami i uczelniami na całym świecie oraz korzystając z