Automatyczna kolejka w Los Angeles z magazynem energii Enviline ESS

|
Źródło informacji: ABB

Wkrótce trzeci najbardziej ruchliwy port lotniczy na świecie, LAX w Los Angeles, będzie korzystać ze zautomatyzowanej kolejki elektrycznej. System usprawniający obsługę ponad 80 mln pasażerów rocznie, zostanie wyposażony w rozwiązania firmy ABB zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce.

Podniebny rejs z Londynu do Nowego Jorku i z powrotem generuje około 986 kg CO2 na pasażera¹. Jednak mimo coraz większej świadomości ekologicznej, trudno spodziewać się, że ludzie zaczną masowo rezygnować z tej formy transportu. Na szczęście przemysł lotniczy dostrzega potrzebę angażowania się w zielone projekty. Przykładem jest warta ponad 5,5 mld USD inwestycja w Los Angeles.

W ostatnim przedpandemicznym roku Miasto Aniołów odwiedziła rekordowa liczba ponad 50 mln turystów. Większość z nich przyleciało samolotem. W sumie z tamtejszego portu lotniczego skorzystało 88 mln pasażerów. By usprawnić ich obsługę, zdecydowano się na stworzenie bezkolizyjnego systemu transportowego, w którym pociągi prowadzone są automatycznie.

APM, czyli Automated People Mover, ma ruszyć w 2023 roku. Pociągi bez maszynistów będą poruszać się po linii o długości około 3,6 kilometra i zatrzymywać się na 6 stacjach. Dzięki temu klienci portu będą mogli sprawnie przemieszczać się pomiędzy terminalami. Kolejka pozwoli również na szybką przesiadkę do linii metra.

Swoją niemałą cegiełkę w realizacji tego przedsięwzięcia będą mieli inżynierowie z Polski, których wesprą koledzy z kanadyjskiego oddziału ABB. APM będzie wykorzystywać trzy jednostki systemu magazynowania energii Enviline™ ESS o łącznej mocy 7MW. System nie tylko wpływa na bardziej efektywne wykorzystanie energii oraz obniżenie kosztów eksploatacji. Może również zapewnić dodatkowe zasilanie w przypadku awarii sieci i sprawić, że pociąg dojedzie do stacji docelowej, gdy nagle zabraknie prądu.

Jaka będzie rola ABB w Polsce? – Jesteśmy odpowiedzialni za dostarczenie konwerterów trakcyjnych dla trzech podstacji kolejki. To podobne rozwiązanie do tego, jakie zainstalowaliśmy na centralnym odcinku II linii warszawskiego metra, z tą różnicą, że to w Warszawie jest oparte na superkondensatorach, a to w Los Angeles będzie bazować na bateriach – mówi Patrycjusz Antoniewicz z biznesu elektryfikacji ABB.

Głównym zadaniem systemu jest zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i ciągłości działania całej kolejki. – Gdy bowiem nastąpi przerwa w dostawie prądu, będzie można wykorzystać zmagazynowaną energię, by rozwieźć pasażerów do terminali lotniska. Dzięki zasilaniu z systemu Enviline, pociągi będą jeździły jeszcze przez 40 minut – dodaje Maciej Kordas z ABB w Aleksandrowie Łódzkim.

W ostatnich latach system Enviline ESS firmy ABB został zainstalowany między innymi w metrze w Warszawie, Melbourne, a także w Nowym Jorku. Na potrzeby lotniska w Los Angeles, układ o zmienionej konstrukcji z dwiema szafami z obwodem mocy i jedną z układem sterowania zaprojektują inżynierowie ABB z Aleksandrowa Łódzkiego i Krakowa.

System zostanie wyprodukowany w fabryce ABB w Bielsku-Białej, gdzie z Aleksandrowa Łódzkiego została przeniesiona linia produkcyjna rodziny Enviline. W bielskiej jednostce działa także centrum systemów do transportu szynowego, które obejmuje również produkcję m.in. rozdzielnic prądu stałego.

Badanie przeprowadzone przez organizację NATS (Aviation Index 2019) wykazało, że chociaż ludzie są coraz bardziej zaniepokojeni emisją szkodliwych substancji, jakie wynikają z rozwoju lotnictwa, nie są również specjalnie skłonni do zmniejszenia ilości podniebnych podróży. Jak twierdzą twórcy raportu, może to wynikać z normalizacji latania w społeczeństwie, co motywowane jest obniżeniem cen biletów, które w ujęciu realnym są średnio o 61% tańsze niż w 1998 r. (IATA).

Jednak, jak pokazali właściciele portu lotniczego w Los Angeles, redukcji emisji można szukać również na ziemi. Nowa, zautomatyzowana kolejka ma bowiem wyeliminować konieczność stosowania na pewnym obszarze pojazdów generujących CO2. LAX wyliczył, że chodzi nawet o 188 000 kilometrów samochodowych w skali roku. To już realna zmiana, która będzie rezonować nie tylko na komfort podróżujących, ale również na kondycję lokalnego środowiska.

¹ Dane niemieckiej organizacji non-profit Atmosfair