Ford inwestuje w budowę i rozbudowę swoich fabryk w Europie

Autor:
|

Pod koniec zeszłego miesiąca Ford ogłosił kolejny ważny krok w kierunku całkowicie elektrycznej przyszłości, potwierdzając, że wybrał swoją nową lokalizację na budowę fabryki w Walencji w Hiszpanii jako preferowaną lokalizację do montażu pojazdów opartych na elektrycznym napędzie nowej generacji. Jeszcze wcześniej w kwietniu informował, że zainwestuje 300 mln dolarów w budowę nowego lekkiego samochodu dostawczego w zakładzie montażowym Craiova w Rumunii, z której będzie zjeżdżać w pełni elektryczna wersja już na koniec 2024 r.

Dodatkowo wrzuca 230 mln funtów w swój zakład przekładni w Halewood w Wielkiej Brytanii, który zostanie przekształcony do celu budowy elektrycznych jednostek napędowych dla przyszłych całkowicie elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych Forda w Europie. Produkcja jednostek napędowych do elektryków w Halewood ma się rozpocząć w połowie 2024 roku. Planuje się, że moce produkcyjne wyniosą około 250 000 sztuk rocznie.

Ford posuwa się również do przodu z przebudową zakładu w Kolonii w Niemczech. Inwestuje 2 mld dolarów, aby rozpocząć produkcję elektryków pod koniec 2023 roku. Do 2026 roku firma planuje w Europie sprzedawać 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie.

„Jesteśmy zaangażowani w budowanie dynamicznego, zrównoważonego biznesu w Europie w ramach naszego planu Ford+, a to wymaga skupienia i dokonywania trudnych wyborów” – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. „Europejska branża motoryzacyjna jest niezwykle konkurencyjna, a aby prosperować i rozwijać się, nigdy nie możemy zadowolić się mniej niż niewiarygodnie wspaniałymi produktami, wspaniałym doświadczeniem klienta, ultra-szczupłymi operacjami oraz utalentowanym i zmotywowanym zespołem”.

Sprzedaż pojazdów elektrycznych na całym kontynencie nadal szybko rośnie (wzrost o 65% do 2,3 mln w 2021 r. [1] ), dodatkowo Parlament Europejski przegłosował na początku czerwca nowe cele w zakresie emisji CO2 dla pojazdów lekkich, w tym wymóg, aby nowa sprzedaż wynosiła 100% pojazdów bezemisyjnych do 2035 roku.

„Przyspieszamy naszą transformację w Europie, zmieniając sposób prowadzenia działalności i budując przyszłość, w której niesamowite pojazdy i nieustanna koncentracja na obsłudze klienta idą w parze z ochroną naszej planety” – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe i szef transformacji i jakości w Ford Motor Company.

Fabryka Forda Saarlouis nadal będzie produkować model Ford Focus. Niemiecka lokalizacja stanie się europejską siedzibą Model e i miejscem pierwszej produkcji pojazdów elektrycznych w Europie. Najnowocześniejsze Centrum Elektryfikacji Forda w Kolonii rozpocznie produkcję pod koniec 2023 roku.

Plany Forda dotyczące całkowicie elektrycznej przyszłości w Europie wspierają globalny cel ponad 2 mln rocznej produkcji pojazdów elektrycznych do 2026 r.

Co robi konkurencja?

Przemysł motoryzacyjny jest w środku transformacji. Jaguar Land Rover ogłosił, że jego marka Jaguar będzie w pełni elektryczna od roku 2025. Firma, której właścicielem jest Tata Motors , poinformowała również, że jej segment Land Rovera wprowadzi sześć „czysto elektrycznych wariantów” w najbliższych 5 latach.

Południowokoreański producent samochodów Kia wprowadzi w tym roku swój pierwszy dedykowany pojazd elektryczny, podczas gdy niemiecka Grupa Volkswagen zainwestuje ok. 35 mld euro w pojazdy elektryczne i twierdzi, że do 2030 r. chce wprowadzić około 70 modeli całkowicie elektrycznych.

[1] Międzynarodowa Agencja Energetyczna Global EV Outlook 2022, maj 2022