Volvo Cars i Northvolt wspólnie wybudują fabrykę produkującą baterie
Volvo Cars i Northvolt wspólnie wybudują w Gothenburg w Szwecji fabrykę produkującą baterie. Rozpocznie ona działalność w 2025 roku, utworzy nawet do 3 000 miejsc pracy i będzie zwieńczeniem wspólnego projektu uwzględniającego także centrum R&D, którego powstanie firmy ogłosiły w grudniu jako część inwestycji wynoszącej ponad 13 miliardów złotych.
Nowa fabryka i bliska współpraca z Northvolt w znaczący sposób wzmocni strategię elektryfikacji Volvo Cars, jako że firma planuje produkcję i sprzedaż samochodów wyłącznie elektrycznych do 2030 roku. Budowa fabryki rozpocznie się w 2023 roku. Będzie produkować najnowocześniejsze ogniwa bateryjne, wytwarzane specjalnie dla nowej generacji, elektrycznie napędzanych samochodów Volvo i Polestar.
Fabryka osiągnie potencjalną roczną zdolność produkcyjną aż do 50 gigawatogodzin (GWh), dzięki czemu będzie w stanie dostarczyć baterie dla około pół miliona samochodów rocznie. Szwedzkie umiejscowienie fabryki, która zostanie wybudowana w Gothenburgu, oferuje korzyści w postaci bezpośredniego dostępu do największej fabryki samochodowej Volvo Cars, silnej linii dostaw energii odnawialnej i odpowiednich kompetencji zawodowych, jak również niedużej odległości od jednostek R&D należących zarówno do Volvo Cars, jak i do Northvolt.
Jako że produkcja oparta na zasadach szanujących środowisko jest centralnym założeniem współpracy między Volvo Cars i Northvolt, fabryka będzie napędzana energią wolną od paliw kopalnych, z naciskiem na zwiększenie potencjału energii odnawialnej w regionie, oraz będzie integrować rozwiązania inżynieryjne, których priorytetem jest efektywność wykorzystania zasobów.
Produkcja baterii dla w pełni elektrycznych modelów Volvo Cars i Polestar reprezentuje znaczącą część całkowitej emisji dwutlenku węgla w ciągu całego cyklu życia każdego samochodu. Poprzez współpracę z Northvolt, który jest liderem w produkcji baterii w sposób zrównoważony dla środowiska, a także wytwarzanie baterii w pobliżu swoich placówek produkcyjnych w Europie, Volvo Cars i Polestar mogą w znaczący sposób zmniejszyć ślad ekologiczny związany z pozyskiwaniem i produkcją baterii do swoich przyszłych samochodów.
Centrum R&D, które rozpocznie działalność w 2022 roku, stworzy kilkaset miejsc pracy w Gothenburgu i typuje Volvo Cars jako jedną z nielicznych marek motoryzacyjnych, która włączyła rozwój i produkcję ogniw bateryjnych do swoich kompleksowych zdolności inżynieryjnych.
Współpraca między Volvo Cars i Northvolt skupi się na stworzeniu baterii i koncepcji integracji pojazdów dostosowanych do potrzeb klienta, aby dać kierowcom Volvo i Polestar to, czego potrzebują, między innymi duży zasięg i krótki czas ładowania. Ustanowienie głębokiej integracji pionowej w zakresie rozwoju i produkcji baterii jest istotne dla Volvo Cars i Polestar, ponieważ bateria stanowi największy składnik kosztów w samochodzie elektrycznym, jak również znaczącą część śladu węglowego.