ElevenEs zbuduje gigafabrykę baterii LFP w serbskiej Suboticy

|

Serbska firma ElevenEs opracowała własną baterię LFP na potrzeby elektrycznych samochodów osobowych, autobusów, wózków widłowych i innych przemysłowych pojazdów oraz magazynów energii.
Baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) są przystępniejsze cenowo, trwalsze i bezpieczniejsze od konkurencyjnych rozwiązań, a do tego nie wymagają kobaltu, niklu i innych trudno dostępnych surowców.
Firma chce wykorzystać 25-letnie doświadczenie produkcyjne i zbudować gigafabrykę baterii o mocy 16GWh w pobliżu jednego z największych złóż litu na świecie.
W inwestycjach ElevenEs pomogą środki pozyskane od funduszu EIT InnoEnergy, który uczestniczy w finansowaniu innych głośnych przedsięwzięć na europejskim rynku bateryjnym takich jak gigafabryki Northvolt czy Verkor.
EIT InnoEnergy przewodzi przemysłowemu projektowi European Battery Alliance (EBA), którego celem jest zbudowanie silnego i konkurencyjnego europejskiego przemysłu bateryjnego i zabezpieczenie bazy surowcowej dla rozwoju nowoczesnego i ekologicznego sektora energetycznego w Europie.

Do 2030 r. zapotrzebowanie na baterie w Europie będzie aż 14-krotnie większe niż obecne moce produkcyjne. Wszystko za sprawą rozwoju elektromobilności i rynku magazynów energii – koniecznych do stabilizacji systemu energetycznego z rosnącym udziałem OZE. Dlatego baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które są nie tylko korzystniejsze cenowo, ale łączą w sobie zalety wysokiej wydajności, długiego czasu eksploatacji i bezpieczeństwa zyskują coraz silniejszą pozycję na szybko rozwijającym się rynku bateryjnym.

Spółka ElevenEs – biznesowy spin-off międzynarodowej Grupy Al Pack, działającej od 25 lat na rynku opakowań aluminiowych, opracowała własną zrównoważoną i efektywną technologię produkcji baterii LFP. Firma prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad innowacyjnym produktem od 2019 r., a w czerwcu 2021 r. uruchomiła zaawansowane centrum B+R, w którym pracuje międzynarodowy zespół inżynierów i naukowców.

„Żywotność baterii LFP jest dwukrotnie dłuższa od konkurencyjnych rozwiązań, można je ładować aż 6000 razy, a do tego sam proces ładowania jest szybszy i nie wiąże się z ryzykiem zapłonu. Rosnącej popularności ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych sprzyja także relatywnie niski koszt produkcji. Wszystko to sprawia, że baterie LFP już teraz stały się dominujące w Chinach, które są światowym liderem w rozwoju technologii bateryjnych.” – mówi Nemanja Mikać, założyciel i prezes ElevenEs.

Partnerstwo strategiczne na rzecz budowy gigafabryki
Spółka ElevenEs właśnie podpisała porozumienie z EIT InnoEnergy – wiodącym na świecie funduszem i akceleratorem innowacji, od lat inwestującym w rozwiązania z obszaru zielonej transformacji energetycznej. Podmioty ogłosiły strategiczne partnerstwo w celu budowy pierwszej w Europie gigafabryki akumulatorów litowo-jonowych LFP. Fundusz EIT InnoEnergy już wcześniej angażował się w finansowanie przedsięwzięć na europejskim rynku bateryjnym. Był pierwszym inwestorem szwedzkiej firmy Northvolt, która niedawno zakończyła rundę finansowania o wartości 2,75 mld USD i francuskiej spółki Verkor, która w lipcu tego roku pozyskała finansowanie o wartości 100 mln USD i zawarła strategiczne partnerstwo z Renault.

Do 2023 r. firma chce produkować baterie LFP o łącznej pojemności 300 MWh rocznie. W 2024 r. w serbskiej Suboticy rozpocznie się budowa pełnoskalowej gigafabryki baterii o mocy 8 GWh, której moce produkcyjne zostaną w przyszłości zwiększone do 16 GWh. Pozwoli to na wyposażenie w akumulatory nawet 300 tys. pojazdów elektrycznych każdego roku. Spółka deklaruje także, że fabryka zasilana będzie w 100 proc. z odnawialnych źródeł energii, a w zakładzie zatrudnienie znajdzie docelowo nawet 2000 pracowników.

ElevenEs podkreśla, że lokalizacja gigafabryki w serbskiej Suboticy, w pobliżu granicy z Węgrami i w bliskości ważnego europejskiego szlaku komunikacyjnego łączącego porty w Gdańsku i Salonikach, ma jeszcze jedną ważną zaletę. Znajduje się w pobliżu największych złóż litu w Europie odkrytych w dolinie Jadar w południowej części Serbii.

„Ogniwa LFP to kolejny ważny element europejskiego ekosystemu bateryjnego. Chociaż akumulatory niklowe prawdopodobnie pozostaną najlepszym wyborem dla samochodów klasy premium pod względem gęstości energii, to ogniwa LFP wygrywają w kategorii kosztów, bezpieczeństwa i żywotności. Czyni je to idealnym wyborem dla przemysłowych pojazdów elektrycznych, magazynów energii oraz małych aut miejskich operujących na krótszych dystansach.” – mówi Jakub Miler, CEO EIT InnoEnergy Central Europe.

„Współpracę z ElevenEs rozpoczęliśmy półtora roku temu i największym zaskoczeniem dla nas było to, że aż 70 proc. procesu produkcyjnego i know-how firmy-matki ElevenEs – Grupy Al Pack – można z łatwością wykorzystać do produkcji ogniw bateryjnych. Teraz, po przetestowaniu i wdrożeniu własnej technologii produkcji ogniw LFP, doświadczenie przemysłowe grupy będzie stanowiło dla ElevenEs bezcenną przewagę konkurencyjną, która pozwoli firmie rozwijać się szybciej od konkurencji”.