ACTUV autonomiczny statek bezzałogowy w operacjach morskich USA
Fot. DARPA

ACTUV autonomiczny statek bezzałogowy w operacjach morskich USA

03/03/2018

DARPA pomyślnie ukończyła program morskiego bezzałogowego statku do walki z okrętami podwodnymi (ACW) i pokazała jakiś czas temu możliwości statku „Sea Hunter”.

Prace nad projektem rozpoczęły się w 2010 roku. Statek posiada 40 m długości, waży 140 ton, osiągając maks. prędkość 27 węzłów, tj. 50 km/h.

Koszty utrzymania okrętu ACTUV są wyjątkowo niskie bo ok 20 tys dolarów patrząc na niszczyciele które pochłaniają setki tysięcy dolarów dziennie.

Największą zaletą okrętu jest możliwość do pokonywania bardzo długich dystansów i pozostawania na morzu przez wiele tygodni.

Sea Hunter będzie w głównej mierze przeszukiwać wody pod kątem sprawdzania obecności wrogich okrętów podwodnych.
ACTUV zapewne może wykonywać operacje zwiadowcze i wiele innych, podczas których nie jest konieczne narażanie życia marynarzy.

Bezzałogowiec w tym roku będzie wykonywał swoje pierwsze zadania. Można śmiało stwierdzić, że jest to początek procesu robotyzacji amerykańskich okrętów wojennych.

DARPA i ONR by wydłużyć fazę testową prototypu ACTUV, rozpoczęły współpracę w 2014 roku i zgodziły się wspólnie sfinansować projekt. Ceremonia chrztu w kwietniu 2016 r. oznaczała oficjalne przejście statku z projektu projektowo-budowlanego pod kierownictwem DARPA na nowy etap testów na wodach otwartych prowadzonych wspólnie z ONR w San Diego w Kalifornii.

W październiku 2016 r. DARPA i ONR rozpoczęły testy morskich czujników i autonomii Sea Huntera. Pomiędzy lutym a wrześniem 2017 r. statek przeszedł trzy coraz trudniejsze testy, aby zintegrować pakiety i zastosować je w celu zapewnienia zgodności z międzynarodowymi przepisami dotyczącymi zapobiegania zderzeniom na morzu (COLREGS) w realistycznych scenariuszach.

DARPA i ONR przeprowadziły również testy mające na celu udowodnienie kluczowego elementu projektu ACTUV / MDUSV: elastyczność w zakresie obsługi różnych misji poprzez przełączanie między modułowymi ładunkami. Firmy przeprowadziły udany wspólny test we wrześniu 2016 r. z działaniami badawczo-rozwojowymi DARPA podjętym przez Holly Windsor of Naval Systems (TALONS), natomiast w sierpniu 2017 r. statek przechodził na morzu testy w przypadku przeciwadziałaniu minom morskim (MCM).

ONR planuje dodatkowe testy na morzu, aby dalej rozwijać technologie ACTUV / MDUSV, w tym zautomatyzować ładowanie danych i przetwarzanie danych z czujników, szybko rozwijając nowe, specyficzne dla misji zachowania autonomiczne i badając autonomiczną koordynację między wieloma statkami USV. W oczekiwaniu na wyniki testu, MDUSV może przejść do operacji US Navy do 2018 roku.